Øvelse 8: Fremtidsvisjon

Mål med øvelsen: Elevene får en fremgangsmåte for hvordan de kan tilnærme seg politikk og se hva som er relevant for dem.

  • Aktuelle fag: Alle fag, inkludert kunst og håndverk, RLE
  • Antall deltakere: Fra en liten gruppe til hele skolen
  • Tid: Fra 10 minutter til 60 minutter (eller et prosjektarbeid)
  • Nødvendig utstyr: Avhenger av hvilken form man velger for presentasjonen

Slik gjør du øvelsen

  1. Gi elevene oppgaven «Hva skal til for at du skal bo i hjemkommunen din om ti år?». Elevene starter med å notere ned stikkord om hva de mener må til for at hjemkommunen skal være et spennende og godt sted å bo.
  2. Etter 3 minutter kan elevene snu seg til sidepersonen og dele stikkordene.
  3. Etter 3 minutter skal elevene dele det de har kommet fram til med resten av klassen. Det er viktig at alle får muligheten til å si noe. Lærer skriver opp punktene på tavla. Når alle har sagt en ting, spør læreren om det er noe som ikke har blitt nevnt og supplerer lista.
  4. Snakk om hva som er kommet fram. Er det noe av punktene som står i valgprogrammene til partiene? Er det noe politikerne er opptatt av?

Spørsmålet i denne øvelsen kan også gis som gruppeoppgave og forberedes som presentasjon for resten av klassen, eller som en individuell skriftlig oppgave.

Variasjon 8.1: Kunstnerisk fremtidsvisjon

La elevene få en fri fremtidsvisjonsoppgave.

De kan velge å uttrykke seg gjennom for eksempel:

  • dikt, novelle, essay, kronikk eller liknende
  • tegning, moodboard, collage, photovoice, dramatisering
  • lag en verden i Minecraft eller liknende

Inviter gjerne ordfører, formannskap eller de yngste politikerne i kommunestyret eller fylkestinget til presentasjon eller utstilling av oppgavene

Variasjon 8.2: 2027 – Beste kommune

Si til elevene at vi nå er i år 2027, og at kommunen akkurat er kåret til den beste kommunen i Europa. Del elevene i grupper, elevene skal intervjue hverandre om hva som er gjort i kommunen for å bli kåret til den  beste kommunen. Elevene kan skrive manus, forberede innlegg og filme intervjuet, eller presentere intervjuet på andre måter.

Variasjon 8.3: 2030 – Dårligste kommune

Si til elevene at vi nå er i år 2030, og at kommunen akkurat er kåret til den dårligste kommunen å leve i i Norge. Del elevene i grupper, elevene skal intervjue hverandre om hva som ikke er blitt gjort, eller  hva som har skjedd i kommunen som gjorde at den ble kåret til den verste kommunen. Elevene kan skrive manus, forberede innlegg og filme intervjuet, eller presentere intervjuet på andre måter.