- Aktuelle fag: Alle fag, inkludert kunst og håndverk, RLE
- Antall deltakere: Fra en liten gruppe til hele skolen
- Tid: Fra 10 minutter til 60 minutter (eller et prosjektarbeid)
- Nødvendig utstyr: Avhenger av hvilken form man velger for presentasjonen
Slik gjør du øvelsen
- Gi elevene oppgaven «Hva skal til for at du skal bo i hjemkommunen din om ti år?». Elevene starter med å notere ned stikkord om hva de mener må til for at hjemkommunen skal være et spennende og godt sted å bo.
- Etter 3 minutter kan elevene snu seg til sidepersonen og dele stikkordene.
- Etter 3 minutter skal elevene dele det de har kommet fram til med resten av klassen. Det er viktig at alle får muligheten til å si noe. Lærer skriver opp punktene på tavla. Når alle har sagt en ting, spør læreren om det er noe som ikke har blitt nevnt og supplerer lista.
- Snakk om hva som er kommet fram. Er det noe av punktene som står i valgprogrammene til partiene? Er det noe politikerne er opptatt av?
Spørsmålet i denne øvelsen kan også gis som gruppeoppgave og forberedes som presentasjon for resten av klassen, eller som en individuell skriftlig oppgave.
Variasjon 8.1: Kunstnerisk fremtidsvisjon
La elevene få en fri fremtidsvisjonsoppgave.
De kan velge å uttrykke seg gjennom for eksempel:
- dikt, novelle, essay, kronikk eller liknende
- tegning, moodboard, collage, photovoice, dramatisering
- lag en verden i Minecraft eller liknende
Inviter gjerne ordfører, formannskap eller de yngste politikerne i kommunestyret eller fylkestinget til presentasjon eller utstilling av oppgavene
Variasjon 8.2: 2027 – Beste kommune
Si til elevene at vi nå er i år 2027, og at kommunen akkurat er kåret til den beste kommunen i Europa. Del elevene i grupper, elevene skal intervjue hverandre om hva som er gjort i kommunen for å bli kåret til den beste kommunen. Elevene kan skrive manus, forberede innlegg og filme intervjuet, eller presentere intervjuet på andre måter.
Variasjon 8.3: 2030 – Dårligste kommune
Si til elevene at vi nå er i år 2030, og at kommunen akkurat er kåret til den dårligste kommunen å leve i i Norge. Del elevene i grupper, elevene skal intervjue hverandre om hva som ikke er blitt gjort, eller hva som har skjedd i kommunen som gjorde at den ble kåret til den verste kommunen. Elevene kan skrive manus, forberede innlegg og filme intervjuet, eller presentere intervjuet på andre måter.