Øvelse 9: Demokrati = folkestyre?
Mål med øvelsen/kompetansemål: Elevene skal øve seg i kritisk tenkning
Viken fylkeskommune
- Målgruppe: Elever i videregående skole
- Aktuelle fag: Alle, spesielt norsk, samfunnsfag og religion
- Antall deltakere: En klasse
- Tidsramme: En til to timer
- Nødvendig utstyr: Forberedt undervisning om demokrati/lekse
Hva er demokrati?
Læreren eller en til to elever holder først en presentasjon om demokrati før dere i grupper diskuterer: Hva er demokrati for meg?
- Frihet
- Likhet
- Rettssikkerhet
- Religionsfrihet
- Ytringsfrihet
- Likestilling
- Likeverd
- Deltakelse
- Mangfold – Er det demokrati hvis mangfoldet ikke blir avspeilet?
- Toleranse – Hvordan vi forholder oss til hverandre?
- Folkestyre
- FNs rettigheter
Hvor går grensene for demokratiet?
- Er det alltid greit at flertallet bestemmer?
- Er det greit at de over 18 bestemmer at 16-åringer ikke kan drikke alkohol?
- Speiler valglistene mangfoldet i samfunnet?
- Hvordan kan majoriteten overstyre minoriteter? Er det dette som skjer når beiteområder til reindriftssamer bygges ned av vindmølleparker, eller burka forbys i skole?
Hvordan kan jeg påvirke?
- Hva kan jeg gjøre i mitt nærmiljø, i kommunen, regionen eller nasjonalt? Det er ikke nødvendig å tenke stort.
Variasjoner som kan være mer egnet for ungdomsskolen:
- Bruk Google maps og finn ut hvor Stortinget, regjeringen og Viken fylkeskommune er lokalisert.
- Hvilke oppgaver har de ulike institusjonene? Og hvordan henger oppgavene til disse institusjonene sammen?
- Del klassen i grupper. Velg ut noen menneskerettigheter til hver gruppe, diskuter i gruppene og i plenum: Hvordan påvirker disse menneskerettighetene oss?
Referanse
Øvelsen er hentet fra Det Europeiske Wergelandsenteret, tilpasset av Kristin Tinmannsvik i Trondheim kommune.
Publisert 27.05.2021 21.42
Sist endret 13.12.2023 13.28