Øvelse 9: Demokrati = folkestyre?

Mål med øvelsen/kompetansemål: Elevene skal øve seg i kritisk tenkning

 

Viken fylkeskommune
  • Målgruppe: Elever i videregående skole
  • Aktuelle fag: Alle, spesielt norsk, samfunnsfag og religion
  • Antall deltakere: En klasse
  • Tidsramme: En til to timer
  • Nødvendig utstyr: Forberedt undervisning om demokrati/lekse

Hva er demokrati?

Læreren eller en til to elever holder først en presentasjon om demokrati før dere i grupper diskuterer: Hva er demokrati for meg?

  • Frihet
  • Likhet
  • Rettssikkerhet
  • Religionsfrihet
  • Ytringsfrihet
  • Likestilling
  • Likeverd
  • Deltakelse
  • Mangfold – Er det demokrati hvis mangfoldet ikke blir avspeilet?
  • Toleranse – Hvordan vi forholder oss til hverandre?
  • Folkestyre
  • FNs rettigheter

Hvor går grensene for demokratiet?

  • Er det alltid greit at flertallet bestemmer?
  • Er det greit at de over 18 bestemmer at 16-åringer ikke kan drikke alkohol?
  • Speiler valglistene mangfoldet i samfunnet?
  • Hvordan kan majoriteten overstyre minoriteter? Er det dette som skjer når beiteområder til reindriftssamer bygges ned av vindmølleparker, eller burka forbys i skole?

Hvordan kan jeg påvirke?

  • Hva kan jeg gjøre i mitt nærmiljø, i kommunen, regionen eller nasjonalt? Det er ikke nødvendig å tenke stort.

Variasjoner som kan være mer egnet for ungdomsskolen:

  • Bruk Google maps og finn ut hvor Stortinget, regjeringen og Viken fylkeskommune er lokalisert.
  • Hvilke oppgaver har de ulike institusjonene? Og hvordan henger oppgavene til disse institusjonene sammen?
  • Del klassen i grupper. Velg ut noen menneskerettigheter til hver gruppe, diskuter i gruppene og i plenum: Hvordan påvirker disse menneskerettighetene oss?

Referanse

Øvelsen er hentet fra Det Europeiske Wergelandsenteret, tilpasset av Kristin Tinmannsvik i Trondheim kommune.