Prosjektet rettet seg mot alle våre VG1-elever, på tvers av linjer. Prosjektet hadde som mål å styrke elevenes leselyst- og leseglede. Elevene fikk selv velge bok, men måtte velge en skjønnlitterær roman skrevet på norsk. De leste ca. 30 minutter hver dag over fem uker, og leseøktene var fordelt på ulike fag slik at ikke et fag ble "rammet" hardere enn andre - og ikke minst for å illustrere at lesing er viktig i alle fag.
HB
Etter at prosjektet var ferdig, har vi evaluert det, og vi kan konkludere med at prosjektet har skapt leselyst blant våre elever! 36 % av elevene ønsker å fortsette lesingen på egenhånd, mens 41 % av elevene svarer at de "kanskje" vil. Hele 80 % av elevene har likt prosjektet og 47 % av elevene skulle gjerne sett at skolen arrangerte et lignende prosjekt igjen. Dette er tall vi blir glade for å se! Når det i dag snakkes høyt om utfordringer knyttet til leseglede og leselyst (både blant unge og gamle), er det gøy å kunne tilrettelegge for og bidra til at elever finner tilbake til nettopp dette. Vi håper å fortsette suksessen også neste år!
Og bare sånn for gøy, her er noen fine sitater fra undersøkelsen:
"Det som har overrasket meg er hvor spennende det er å lese hvis man klarer å sette av tid"
"Det overrasket meg litt hvor seriøst klassen tok prosjektet, og det synes jeg var veldig fint. De aller fleste hadde med seg bok hver time, og de leste faktisk istedenfor å skravle"
"Jeg har egentlig aldri likt lese bøker. Men jeg føler at under dette prosjektet var det først litt vanskelig å konsentrere seg, men etter hvert kom jeg dypere inn i boka og da ble det faktisk ganske interessant å lese boka."
Tekst og prosjektleder: Oda Stemsrud