Programmering på Rosenvilde

Høsten 2020 kom nye læreplaner som inneholdt bruk av programmering i fagene matematikk og naturfag. Programmering skal bidra til å forstå sammenhenger i faget bedre, og i tillegg gi utforskende og kreative måter å jobbe på. 

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette synes vi er en spennende utfordring, og vi har forberedt oss på denne store endringen i realfagene. Flere lærere var allerede dyktige programmerere, flere har gjennomført kurs hos Simula og vi diskuterer hele tiden bruk og opplegg med hverandre.

 

programmering - Klikk for stort bildeprogrammering EH  Alle elvene på vg1 får nå grunnleggende opplæring i programmering i begynnelsen av skoleåret, og fortsetter med jevnlig bruk gjennom året. Vi starter med helt enkel og intuitiv bruk av variabler, tester, løkker og plot. Dette kan vi bruke til for eksempel utforske andregradslikninger og tallrekker, og få bedre funksjonsforståelse.

Med programmering produserer elevene noe eget, og gleden er stor når et program virker og kan brukes. Det er også stort rom for utfordringer på ulikt nivå innenfor de samme oppgavene.

Vi bruker språket Python og jobber i editoren Spyder.

I tillegg har vi også sett med Micro:bit som er en liten programmerbar maskin som kan lage spill, roboter, droner, sende info mellom micro:bitene og koble på en hel masse forskjellige sensorer.