Vil du se denne videoen må du godkjenne funksjonelle informasjonskapsler.
Hva er tilrettelagt opplæring?
Avdelingen tar imot alle typer elever og har særlig kompetanse på undervisning av elever med multifunksjonshemming, autismespekterforsyrrelser, utviklingshemming, kommunikasjon- og atferd som utfordrer.
Alle elever har spesialundervisning i alle fag og alle områder.
Hva har vi fokus på
Alle elever ved avdelingen har grunnkompetanse som mål for opplæringen. Vi har fokus på at elevene skal bli så godt rustet og selvstendige som mulig, ut fra egne forutsetninger, og ha en verdifull hverdag.
Elevene får sin egen individuelle opplæringsplan (IOP) som er utarbeidet på bakgrunn av sakkyndig vurdering og enkeltvedtak om spesialundervisning.
Hvordan organiserer vi oss
Undervisningen organiserer ut fra elevens behov, som mindre grupper på inntil 4 elever og/eller 1:1-oppfølging gjennom hele dagen.
Personalet har variert kompetanse og erfaring. Avdelingen samarbeider tett med foreldre, fysioterapeuter/ergoterapeuter i hjemkommunen, avlastningsboliger, habiliteringstjenesten, PPT, ulike kompetansesenter og andre samarbeidspartnere.
Skoledagen varer fra 8.30–14.15.
Fasiliteter
Skolen har gode fasiliteter for å ivareta multifunksjonshemmede elever og elever med omfattende hjelpebehov. Lokalene er tilrettelagt med takheiser og baderom.
Sandvika videregående skole er en inkluderende skole med en mangfoldig elevgruppe. Elever ved tilrettelagt opplæring skal være synlig i skolehverdagen, og overordnet mål for opplæringen er faglig, sosial og personlig utvikling.
- Vi tilbyr musikkterapi til alle elever i ene-time og/eller gruppetime. Elever med omfattende hjelpebehov har i tillegg også musikk- og bevegelsestime.
- Vi benytter oss også av tilbud utenfor skolens område, slik som svømming, sansehus og terapiridning.
- Skolen har egen minibuss og kommer seg lett rundt til ulike tilbud og aktiviteter/turer.
- Skolen ligger sentralt plassert i Sandvika, med lett tilgang til sjø og mark, og vi benytter aktivt miljøet rundt som opplæringsarena.
- Vi legger til rette for arbeidstrening for de elevene som trenger det, både internt og eksternt.
- Skolen legger vekt på å utvikle elever i alle dagliglivets aktiviteter i en slik retning at de i størst mulig grad blir involvert og deltagende. Skolehverdagen skal gi muligheter for mestring. Rutiner i skolehverdagen er viktig for å skape trygghet, forutsigbarhet og oversiktlighet.
- Skolen legger også vekt på å skape et sosialt miljø som utvikler elevenes muligheter til å forstå og bli forstått. Inkludering av elever i alle skolens aktiviteter er viktig siktemål. Det gjelder også tilrettelegging for aktiviteter som skaper muligheter til kontakt med andre ungdommer.
- Vi bestreber oss på å benytte alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i opplæring og i alle naturlige situasjoner og i den formen som passer den enkelte elev.
- Skoletilbudet vil kunne ha en yrkesfaglig forankring, og det langsiktige målet er å ruste eleven best mulig for framtidig yrkesliv og et meningsfylt voksenliv.
Tilrettelagt opplæring er et opplæringstilbud til elever som er tatt inn med vedtak om fortrinnsrett, hvor elevene er tilmeldt fra kommunen før 01. oktober. Skoletilbudet blir gitt til elever med ulike lærevansker, nedsatt funksjonsevne og ulike diagnoser.
Det er Inntakskontoret i Viken fylkeskommune som avgjør hvilke elever som tas inn ved skolen.
TO på Sandvika tilbyr ikke rene utdanningsprogram, men programfagene tilpasses den enkelte elev i en kombinasjon av fag fra studiespesialisering, helse- og oppvekst og medier og kommunikasjon.
Det søkes likevel spesifikt til ett av disse utdanningsprogrammene.
Hvilke fag og aktiviteter en elev er med på styres av den enkeltes IOP og hvilke opplæringsmål det til enhver tid jobbes med. Det utarbeides en individuell timeplan som inneholder både individuell tid og gruppetimer. Vi jobber for at elevene skal få utvikle seg i sitt eget tempo samtidig som de opplever læringsfellskap med andre.
På avdeling for tilrettelagt opplæring legger vi vekt på læring gjennom opplevelser og fagene integreres i en variert og tverrfaglig hverdag med ulik metodebruk og innfallsvinkler, som svømmeterapi, musikkterapi, logoped, fysioterapeut, ADL-trening, uteskole,
Etter 3 år på videregående skole søker elevene arbeid eller aktivitet i kommunen de tilhører. Skolen kan bistå i søkeprosessen ved behov.
Elever ved tilrettelagt avdelingen har mulighet til å bli lærekandidater enten i ordinære bedrifter eller ved en tilrettelagt arbeidsplass.
Video av elever som har laget og synger en sang om “Hjertet” på Sandvika videregående skole.
Vil du se denne videoen må du godkjenne funksjonelle informasjonskapsler.
Elevene driver ungdomsbedriften TimeTOeat UB.
Bedriften lager sveler og salat som selges til skolens elever og tilsatte. Elevgruppens sammensetning avgjør om ungdomsbedrift er aktuelt. Dette kan variere fra år til år.