De tre lærerne var Dennis, Sabine og Ralf. De underviser til vanlig på Albert-Einstein-Gymnasium i Berlin i 7. - 12. klasse. Skolesystemet i Berlin er litt annerledes enn det norske og gjør at elevene starter på studiespesialisering tidligere enn norske elever. I Tyskland har hver delstat sitt eget skolesystem, og i Bayern tar elevene valget om hvilken videregående skole de vil starte på, allerede i 4. klasse. I Berlin tar de dette valget i 6. klasse.
Fra venstre: Geir, Dennis, Irina, Sabine og Ralf
Tilfeldig elev i skolegården
Dennis, Sabine og Ralf fikk være med ulike lærere i ulike fag gjennom hele uka slik at de fikk se både variasjon i undervisning og i ulike fag. Både Stabekk-lærerne og Stabekk-elevene tok de tyske lærerne godt i mot i klasserommene, og på fritiden fikk de se en god porsjon turistatraksjoner i Oslo og omegn.
Det som kanskje fikk mest oppmerksomhet, var at i Norge så har alle elever tilgang til egen skole-pc gjennom hele skoledagen. I Tyskland er det analog undervisning som er dominerende. Ralf underviser til vanlig IT og må da ta med elevene til datarom for å lære elevene Javascript, Scratch, Sql og lignende. Mange av diskusjonene mellom lærerne gikk derfor på fordeler og ulemper med det digitale i skolehverdagen. Den endelige konklusjonen tar de tyske lærerne med seg hjem, men omkvedet både fra norsk og tysk side var at riktig balanse er viktig. Et bevisst forhold til når pc-skjermene bør være lukket og når de bør tas i bruk, er viktig både hos elever og lærere.