Vesentlig terrenginngrep
|
Plan-
og bygningsloven § 20-1 bokstav k
Forskrift
om byggesak § 4-1 bokstav e punkt 7
|
Tiltak
som krever søknad og tillatelse fra kommunen. I vurderingen av hva som er vesentlig,
skal det legges vekt på inngrepets omfang og hensynet til omgivelsene, og må
vurderes i hvert enkelt tilfelle.
|
Plan- og bygningsmyndigheten
|
Plikt til å utarbeide reguleringsplan
|
Plan-
og bygningsloven § 12-1
|
«For gjennomføring av større bygge- og
anleggstiltak og andre tiltak som kan få vesentlige virkninger for miljø og
samfunn, kreves det reguleringsplan. Tillatelse etter § 20-1 og § 21-4 kan
ikke gis før det foreligger reguleringsplan.
|
Plan-
og bygningsmyndigheten
|
Konsekvensutredning
massemottak/deponi
|
Forskrift om
konsekvensutredninger § 8 jf. § 10 og vedlegg II punkt 11 bokstav k
|
Konsekvensutredning skal
vurderes ved etablering av deponier for masse på land og i sjø større enn 50
dekar eller 50 000 m³ masse.
|
Plan- og bygningsmyndigheten
|
Konsekvensutredning masseuttak for eksempel stein, grus og sand
|
Forskrift om
konsekvensutredninger § 6 og vedlegg I punkt 19.
|
Uttak av malmer,
mineraler, stein, grus, sand, leire eller andre masser dersom minst 200 dekar
samlet overflate blir berørt eller samlet uttak omfatter mer enn 2 millioner
m³ masse, eller uttak av torv på et område større enn 200 dekar. Mindre
tiltak omfattes av vedlegg II punkt 2 bokstav a.
|
Planmyndigheten.
Direktoratet for mineralforvaltning er ansvarlig myndighet for større uttak
av mineralressurser dersom planmyndigheten ønsker dette.
|
Dispensasjon fra arealplaner
|
Plan-
og bygningsloven § 19-2
|
Der
tiltaket ikke er i tråd med reguleringsplan eller kommuneplanens arealdel,
kan det søkes om dispensasjon fra planen. Det må foreligge grunngitt søknad
og statlige og regionale myndigheter skal uttale seg, hensynene bak
bestemmelsene skal ikke settes vesentlig til side, og fordelene med å gi
dispensasjon skal være klart større enn ulempene.
|
Plan-
og bygningsmyndigheten
|
Bakkeplanering (anlegg av
planeringsfelt)
|
Forurensingsforskriften kap. 4
|
Bakkeplanering
er søknadspliktig til kommunen for areal større enn 1 daa. Kommunen er
godkjennings- og tilsynsmyndighet. Tilkjørte masser skal ikke behandles etter
forurensningsforskriften kap. 4, men behandles etter plan- og bygningsloven.
|
Plan-
og bygningsmyndigheten
|
Forurensninger fra produksjon av pukk,
grus, sand og singel
|
Forurensingsforskriften
kap. 30
|
Ivaretakelse
av miljøhensyn. Ved bearbeiding av stein sende en melding til statsforvalteren.
Gjelder også anleggsvirksomhet knyttet til for eksempel veibygging. Meldingen
skal blant annet inneholde måleresultater, måleprogram og tiltak når det
gjelder støv, støy og utslipp til vann. Driften skal være innenfor krav i
forskriften. I spesielle tilfeller kan statsforvalteren velge å gi
utslippstillatelse (forurensingsloven § 11) som erstatter kravene i
forskriften.
|
Statsforvalteren
|
Forurenset grunn
|
Forurensingsforskriften
kap. 2
|
Regulerer
opprydding i forurenset grunn ved bygge og gravearbeider
|
Kommunen
|
Avfall –
definisjon og håndtering
|
Forurensingsloven
-
§ 7 plikt til å unngå forurensing
-
§ 11 særskilt tillatelse til forurensede tiltak
-
§ 27 definerer avfall
-
§ 29 krav til anlegg for behandling av avfall
-
§ 32 håndtering av næringsavfall
|
Avfall
som oppstår i forbindelse med bygge- og anleggsprosjekter er å regne som
næringsavfall (§ 27a) og skal leveres til lovlig avfallsanlegg eller
gjennomgå gjenvinning
Se
Miljødirektoratets faktaark M-1243/2018
|
Miljødirektoratet, statsforvalteren, fylkeskommunen,
kommunen
|
Deponering av avfall
|
Avfallsforskriften
-
Kapittel 9 omhandler deponering av avfall
-
§ 9-11 mottak av avfall
-
§ 9-12 registrering
-
Kapittel 9 vedlegg II krav til karakterisering og testing av avfall
til behandlingsanlegg eller deponi
-
Kapittel 11 omhandler farlig avfall
|
Permanente mottaksområder for avfall, såkalte
deponier krever godkjenning av statsforvalteren
Mottak, mellomlagring og behandling av farlig
avfall krever tillatelse fra Miljødirektoratet
|
Miljødirektoratet, statsforvalteren
|
Leterett,
undersøkelsesrett, utvinningsrett
|
Mineralloven
|
Alle
drivere av pukk- og grusuttak med totalt uttak over 10 000 m³, skal ha
konsesjon etter mineralloven § 43.
|
Direktoratet
for mineralforvaltning
|
Jordvern
|
Jordloven
§ 9
|
Tiltak
som berører dyrka mark og/eller dyrkbar mark. Må normalt ha godkjenning både
etter jordloven og plan- og bygningsloven.
|
Statsforvalteren,
kommunen
|
Hensyn til naturmangfold
|
Naturmangfoldloven
§§ 8-12
|
Sektorovergripende.
Masseoppfylling vil alltid utløse krav om vurderinger etter §§ 8-12.
Vurdering etter kapittel IV om fremmede organismer vil også være aktuelt.
Prinsippene skal legges til grunn som retningslinjer ved utøving av offentlig
myndighet.
|
Miljødirektoratet,
statsforvalteren, kommunen
|
Vassdrag
|
Vannressursloven
Vassdragsloven
|
Inngrep
i elver og bekker meldes til NVE for vurdering av konsesjonsplikt
|
NVE
|
Grunnvann
|
Vannforskriften
§ 4-6
|
Tilstanden
i overflatevann og grunnvann skal beskyttes mot forringelse, forbedres og
gjenopprettes med sikte på at vannforekomsten skal ha minst god økologisk og
god kjemisk tilstand. Forskriften er hjemlet i forurensningsloven, plan- og
bygningsloven, naturmangfoldloven og vannressursloven.
|
KLD
|
Kulturminner
|
Kulturminneloven
-
§ 3 forbud mot inngrep i automatisk fredet kulturminne
- § 9 undersøkelsesplikt
|
Tiltaket
må vurderes i forhold til automatisk fredede kulturminner, og eventuelt behov
for arkeologiske undersøkelser.
|
Riksantikvaren, fylkeskommunen (Sametinget
for samiske kulturminner)
|
Annet aktuelt lovverk
|
-
Drikkevannsforskrift
- Forskrift om miljørettet
helsevern
- T-1442/2016
- Forskrift om fremmede
organismer
|
Sektorlovverk
som det må tas hensyn til i den enkelte sak, avhengig av områdene det søkes
om masseuttak eller massemottak.
|
NVE,
Mattilsynet mfl.
|