5 Mål og tiltak
I Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen er ett av formålene med opplæringen at «Elevene og lærlingene skal utvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger for å kunne mestre livene sine og kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet.» Dette går godt sammen med kriminalomsorgens uttrykte mål for den innsatte: «etter soning skal den domfelte leve et kriminalitetsfritt liv.»
Opplæring i kriminalomsorgen skal bygge sin praksis på verdiene i opplæringslovens formålsparagraf, og de tar utgangspunkt i følgende temaer:
- Menneskeverdet
- Identitet og kulturelt mangfold
- Kritisk tenking og etisk bevissthet
- Skaperglede, engasjement og utforskertrang
- Respekt for naturen og miljøbevissthet
- Demokrati og medvirkning
I det følgende vil det bli presentert konkrete mål og tiltak som er med på å ivareta Opplæringslovens formålsparagraf.
5.2 Mål 2 – Fag- og yrkesopplæring
Mål
Bidra til at flere innsatte får en yrkeskompetanse. Det er et stort potensial for opplæring i bedrift ved fengslenes verksteder. Fengslene er godkjent som lærebedrift innen mange fagfelt og muligheten for å tegne lærekontrakter eller opplæringskontrakter er mange og uutnyttet. Driften ved fengselet har i dag et krav om at de skal drive kompetanseheving ved sine yrkesarenaer. Skolen har lenge hatt et fokus på å bidra i dette arbeidet.
Tiltak
- Gjennomføre flere realkompetansevurderinger der dette er mulig og formålstjenlig.
- Bidra til samarbeid mellom fellesfaglærer, yrkesfaglærere og driftsansatte med mål om gjennomføring og relevans for den enkelte elev.
- Etablere rutiner lokalt for videregående opplæring for voksne (VOV) i fengsel.
- Samarbeid med fagopplæringen i fylket.
- Knytte kontakter og samarbeide med lærebedrifter/opplæringskontorer Samarbeidsorgan for lærebedrift) utenfor fengslet.
- Skolen skal i samarbeid med enhetene legge til rette slik at flere innsatte får mulighet til lærekontrakt i fengslene innen flere fagområder.