Menneskesyn og holdninger

Dette rammeverket er vedtatt for Viken fylkeskommune, og gjelder inntil videre for Akershus fylkeskommune.

Menneskesynet skal brukes som kompass for hvilke felles profesjonelle holdninger vi legger til grunn i Vikens bedriftsopplæring. 

Symboler for verdier og holdninger i Vikenskolen - Klikk for stort bildeMenneskesyn og holdninger Annette Grøsland/Fete typer

Menneskesynet viser hvilke forutsetninger og verdier vi legger til grunn i arbeidet med lærlingens, instruktørens, og faglig ledernes læring og utvikling.   

Menneskesynet i Vikens bedriftsopplæring 

  • Alle mennesker er unike og likeverdige     
  • Alle mennesker har potensial for læring og utvikling  
  • Alle mennesker lærer og utvikler seg gjennom mestring og utfordringer  
  • Alle mennesker lærer og utvikler seg både individuelt og i samspill med andre   
  • Alle mennesker har behov for trygghet og tilhørighet   
  • Alle mennesker har behov for å bli møtt med tillit   
  • Alle mennesker har behov for anerkjennelse   
  • Alle mennesker kan påvirke egen læring og utvikling 

Menneskesynet er formulert og utledet fra § 1-1 i Opplæringsloven og innledningen til kapittel 1, 2 og 3 i overordnet del av læreplanen.  

Holdninger 

Holdninger er resultat av opplevelser, erfaringer eller kunnskap og utvikles i samspill med omgivelsene. Vi kan vi si at en holdning er en «[…] tendens til å tenke, føle eller handle positivt eller negativt overfor noe eller noen.» (Store norske leksikon). Holdninger kan være både private og profesjonelle og begge tar utgangspunkt i hva som er viktig eller verdifullt.  
I profesjonell sammenheng danner holdninger et felles forpliktende grunnlag for profesjonens aktører.    

Profesjonelle holdninger bygger på et felles, begrunnet verdigrunnlag. De utarbeides med utgangspunkt i styringsdokumenter, bestemmelser fra lovgivende institusjoner og det som er alminnelig akseptert i samfunnet. 

Synspunkter og handlinger begrunnes objektivt, logisk og rasjonelt. Kritiske innspill vil av den grunn i mindre grad oppfattes som personlig kritikk, da grunnlaget for kritikken hentes i et felles referansegrunnlag utenfor den enkelte.  

Eksempel: Vår oppfatning og forpliktelse er at elevens og lærlingens faglige og sosiale læring ikke kan isoleres fra hverandre. Derfor må begge deler vektlegges i det daglige pedagogiske arbeidet (Overordnet del, kapittel 2.1 Sosial læring og utvikling). 

Felles holdninger i Vikens bedriftsopplæring 

  • Vi er opptatt av at alle lærlinger gjennomfører opplæringen    
  • Vi er opptatt av at lærlinger med ulike utfordringer blir møtt på ulike måter 
  • Vi er opptatt av at alle lærlinger blir best mulig rustet for videre liv 

Sammenhengen mellom menneskesyn og holdninger 

Menneskesynet er kompass for hvordan alle de ulike aktørene som arbeider i videregående opplæring, ser på og møter hverandre i arbeidet for elevens og lærlingens beste. Menneskesynet ligger til grunn og forplikter fylkeskommunen på samme måte som det forplikter lærebedriftene og opplæringskontorene. 

Holdningene er rettet spesielt mot dem som står i sentrum for arbeidet vårt, uavhengig av hvor i bedriftsopplæringen vi jobber: Lærlingene. 

Å leve ut Vikens felles holdninger innebærer å vurdere handlinger, prioriteringer og beslutninger opp mot disse på alle nivåer. Dette betyr at vi må jobbe sammen for å konkretisere hvordan holdningene kan sees igjen i praksis.