Lærlingen opplever å bli møtt med høye forventninger.
|
Instruktøren har høye ambisjoner for lærlingen og uttrykker tro på at
de kan lære mye og stadig mer.
|
Ledelsen har høye
forventninger til instruktørene og lærlingene. Lederne bidrar til at
instruktørene styrker sin forståelse av sammenhengen mellom høye
forventninger og læring.
|
Fylkeskommunen har
høye forventninger til at alle lærebedrifter legger til rette for at
lærlingen får utnyttet sitt læringspotensial.
|
Lærlingen opplever utfordringer og mestring.
|
Instruktøren kjenner lærlingens utvikling og ståsted, og tilpasser
aktiviteter og nivået til lærlingen.
|
Ledelsen sikrer at instruktørene har informasjon om lærlingens
utvikling og ståsted, og bruker egnede verktøy og metoder for å tilpasse
opplæringen.
|
Fylkeskommunen bidrar til at lærebedriften har oversikt over
lærlingens ståsted ved overgangen til læretid. Fylkeskommunen etterspør
hvordan lærebedriften legger til rette for læringsprogresjon.
|
Lærlingen er hovedaktør i egen læring.
|
Instruktøren gir veiledning og legger til rette for at lærlingen
aktivt medvirker i sin opplæring.
|
Ledelsen legger til rette for at profesjonsfellesskapene medvirker
til at lærlingen er aktiv i sin egen opplæring.
|
Fylkeskommunen bistår lærebedriftene i hvordan de kan legge til rette
for at lærlingen er aktiv i egen opplæring.
|
Lærlingen reflekterer over egen læring, og bruker denne forståelsen
til å utvikle egne læringsstrategier.
|
Instruktøren legger til rette for at lærlingen reflekterer over, og
utvikler varierte læringsstrategier.
|
Ledelsen bruker profesjonsfellesskapene til å styrke bevisstheten om
at lærlingene benytter ulike læringsstrategier.
|
Fylkeskommunen bistår lærebedriftene i hvordan de kan utvikle
lærlingenes læringsstrategier.
|
Lærlingen opplever variasjon i arbeidsoppgaver, metoder og
vurderingsformer.
|
Instruktøren varierer arbeidsoppgaver, metoder og
vurderingsformer.
|
Ledelsen legger til rette for at instruktører utvikler og bruker
varierte metoder og vurderingsformer, samt gir lærlingen varierte
arbeidsoppgaver.
|
Fylkeskommunen bistår lærebedriftene i hvordan de kan variere metoder
og vurderingsformer, og legger til rette for deling av god praksis.
|
Lærlingen opplever det som trygt å prøve og feile.
|
Instruktøren legger til rette for at det skal være trygt for
lærlingen å prøve og feile.
|
Ledelsen sikrer at profesjonsfellesskapene er en arena der det
er trygt å dele gode og dårlige erfaringer og reflektere sammen for utvikling
av bedre praksis.
|
Fylkeskommunen etterspør hvordan lærebedriftene jobber med å skape en
kultur for å prøve og feile og gir nødvendig støtte.
|
Lærlingen vet hva som skal til for å lære mer.
|
Instruktøren gir hyppige tilbake- og fremovermeldinger som lærlingen
forstår og kan bruke.
|
Ledelsen bruker profesjonsfellesskapene til å utvikle kvalitet i
tilbake- og fremovermeldinger.
|
Fylkeskommunen etterspør lærebedriftens systematikk for tilbake- og
fremovermeldinger og veileder i hvordan kvaliteten kan utvikles.
|
Lærlingen opplever å bli anerkjent og sett på som en faglig og sosial
ressurs på arbeidsplassen.
|
Instruktøren legger til rette for at lærlingen utvikler seg som
menneske, og bidrar i arbeids- og læringsmiljøet.
|
Ledelsen legger til rette for at profesjonsfelleskapet utvikler seg,
og forventer at alle bidrar til et godt arbeids- og læringsmiljø.
|
Fylkeskommunen forventer, og følger opp, at lærebedriftene sikrer et
trygt og godt arbeids- og læringsmiljø for lærlingene.
|