Profesjonsfellesskap

Dette rammeverket er vedtatt for Viken fylkeskommune, og gjelder inntil videre for Akershus fylkeskommune.

Formålet med profesjonsfellesskap i Vikens bedriftsopplæring er økt læring for alle involverte i bedriftsopplæringen.  

Elev med nettverk av ulike profesjoner rundt seg - Klikk for stort bildeProfesjonsfellesskap Annette Grøsland/Fete typer

Det profesjonelle læringsfellesskapet i bedriftsopplæringen skal bidra til utvikling av god praksis i lærebedriften. Det er en arena for utvikling av praksisprinsipper for læring og ledelse av høy kvalitet. 

Profesjonsfelleskap i bedriftsopplæringen vil også kunne forstås som arbeidsfellesskapet i lærebedriften, arenaer hvor man møtes for å utvikle god praksis sammen.  

Viken fylkeskommune følger Utdanningsdirektoratet når de beskriver hvorfor det er viktig å utvikle praksis sammen: 

«I arbeid med barn og unge kan det oppstå komplekse utfordringer som det er vanskelig å møte alene. Kompliserte pedagogiske spørsmål har sjelden sikre svar. Ansatte som sammen reflekterer over og vurderer planlegging og gjennomføring av pedagogiske opplegg, utvikler en større forståelse av god praksis. Denne typen felles arbeid kalles både lærende fellesskap, profesjonsfellesskap, kollektiv kompetanseutvikling og å utvikle praksis sammen. Profesjonsfellesskap kan være alle ansatte, mindre grupper og grupper på tvers av enheter eller avdelinger.»

Arbeidet og deltakelsen i profesjonelle læringsfelleskap bygger på felles verdier, menneskesyn og holdninger og skal virke inn i alle opplæringsarenaer i lærebedriftene i Viken.