Sjekkliste for å lage fag- og svenneprøve etter fagfornyelsen (LK20)

Prøver skal

  • involvere kandidaten og lærebedriften i utarbeidelsen
  • ha helhetlige og åpne oppgaver
  • gi kandidaten mulighet til å vise både faglig personlig kompetanse

Sjekkliste

  • Har dere sjekket hva kandidaten har jobbet med i faget? (plan for opplæring)
  • Har lærebedriften fått mulighet til å komme med forslag til arbeidsoppgaver?
  • Får kandidaten tilsendt informasjon og prøvegjennomføringen i god tid før prøven?
  • Legger nemnda til rette for en god prøvesituasjon?
  • Er oppgaven og rammene tydelige for kandidaten?
  • Er oppgaven åpen nok til at kandidaten kan finne faglige løsninger selv?
  • Gir oppgaven kandidaten mulighet til å vise en eller flere helhetlig arbeidsprosess?
  • Gjenspeiler prøven kjerneelementene (det viktigste i faget) i læreplanen?
  • Gir oppgaven og vurderingskriteriene kandidaten mulighet til å vise relevant kompetanse som fagarbeider? (For eksempel involvering, bærekraft, samarbeid, ta initiativ, effektivitet, selvstendighet og refleksjon, i tillegg til faglige ferdigheter)
  • Er vurderingskriteriene konkrete slik at de forstås likt av kandidaten og dere?
  • Har prøvenemnda satt av nok tid til observasjon av kandidatens arbeidsprosesser, slik at dere kan vurdere og dokumentere kandidatens helhetlige kompetanse (faglig og personlig kompetanse)?

Helhetlig yrkeskompetanse – spørsmål som får frem tankene bak arbeidet

Valg/konkretisering av arbeid

  • Hva er egentlig bestillingen?
  • Hvilke alternative løsninger kunne du eventuelt ha valgt?
  • Hva er begrunnelsen for at du valgte denne løsningen?
  • Har jeg forstått deg riktig når…?
  • Hva konkret vil du gjøre?

Planlegging

  • Hvordan vil du utføre arbeidet?
  • Hvilke alternative arbeidsmåter kunne du ha brukt?
  • Hvordan vil du begrunne valg av materialer og teknikker?

Gjennomføring

  • Hvordan vurderer du arbeidet/resultatet underveis?
  • Hva var det som gjorde at du justerte planen underveis?
  • Hvordan involverte du kunden/brukeren underveis?
  • Hvordan kunne du eventuelt ha utnyttet tid og materialer bedre?
  • Hvordan ivaretok du HMS underveis i arbeidet?

Vurdering av kvalitet

  • Hvordan vurderer du det helhetlige resultatet i henhold til bestillingen? Hva var bra? Hva kunne ha vært bedre?
  • Hvilke alternative produkter/tjenester og arbeidsprosesser kunne du eventuelt ha valgt nå når arbeidet er gjennomført?

Dokumentasjon

  • Hvordan har du dokumentert arbeidet i henhold til kravene i faget?
  • Hvordan viser dokumentasjonen kvalitet på arbeidet og din kompetanse?

Oppsummering av læring

  • Hva har du lært av hele arbeidsprosessen (relatert til læringsmål og ellers)?
  • Hvordan kan det lærte brukes i andre sammenhenger?