Sjekkliste for å lage fag- og svenneprøve etter fagfornyelsen (LK20)Prøver skalinvolvere kandidaten og lærebedriften i utarbeidelsenha helhetlige og åpne oppgavergi kandidaten mulighet til å vise både faglig personlig kompetanseSjekklisteHar dere sjekket hva kandidaten har jobbet med i faget? (plan for opplæring)Har lærebedriften fått mulighet til å komme med forslag til arbeidsoppgaver?Får kandidaten tilsendt informasjon og prøvegjennomføringen i god tid før prøven?Legger nemnda til rette for en god prøvesituasjon?Er oppgaven og rammene tydelige for kandidaten?Er oppgaven åpen nok til at kandidaten kan finne faglige løsninger selv?Gir oppgaven kandidaten mulighet til å vise en eller flere helhetlig arbeidsprosess?Gjenspeiler prøven kjerneelementene (det viktigste i faget) i læreplanen?Gir oppgaven og vurderingskriteriene kandidaten mulighet til å vise relevant kompetanse som fagarbeider? (For eksempel involvering, bærekraft, samarbeid, ta initiativ, effektivitet, selvstendighet og refleksjon, i tillegg til faglige ferdigheter)Er vurderingskriteriene konkrete slik at de forstås likt av kandidaten og dere?Har prøvenemnda satt av nok tid til observasjon av kandidatens arbeidsprosesser, slik at dere kan vurdere og dokumentere kandidatens helhetlige kompetanse (faglig og personlig kompetanse)?Helhetlig yrkeskompetanse – spørsmål som får frem tankene bak arbeidetValg/konkretisering av arbeidHva er egentlig bestillingen?Hvilke alternative løsninger kunne du eventuelt ha valgt?Hva er begrunnelsen for at du valgte denne løsningen?Har jeg forstått deg riktig når…?Hva konkret vil du gjøre?PlanleggingHvordan vil du utføre arbeidet?Hvilke alternative arbeidsmåter kunne du ha brukt?Hvordan vil du begrunne valg av materialer og teknikker?GjennomføringHvordan vurderer du arbeidet/resultatet underveis?Hva var det som gjorde at du justerte planen underveis?Hvordan involverte du kunden/brukeren underveis?Hvordan kunne du eventuelt ha utnyttet tid og materialer bedre?Hvordan ivaretok du HMS underveis i arbeidet?Vurdering av kvalitetHvordan vurderer du det helhetlige resultatet i henhold til bestillingen? Hva var bra? Hva kunne ha vært bedre?Hvilke alternative produkter/tjenester og arbeidsprosesser kunne du eventuelt ha valgt nå når arbeidet er gjennomført?DokumentasjonHvordan har du dokumentert arbeidet i henhold til kravene i faget?Hvordan viser dokumentasjonen kvalitet på arbeidet og din kompetanse?Oppsummering av læringHva har du lært av hele arbeidsprosessen (relatert til læringsmål og ellers)?Hvordan kan det lærte brukes i andre sammenhenger? Sist endret 24.10.2025 14.55