Retningslinjer for særskilt språkopplæring for elever i privatskoler

Informasjon til privatskoler som har elever med behov for særskilt språkopplæring.

Omfatter elever med ungdomsrett hjemmehørende i Akershus fylkeskommune. Elever kan ha rett til særskilt språkopplæring. Dette er fastsatt i lov om private skolar med rett til statstilskot (privatskolelova) § 3-5.

Saksgang når en elev har behov for særskilt språkopplæring og/eller utvidet tid

  1. Skolen kartlegger elevens språkkompetanse i norsk.
  2. Ved behov for særskilt språkopplæring, fylles dette skjemaet ut: Melding om behov for vedtak om særskilt språkopplæring i privatskole.
  3. Fylkeskommunen fatter vedtak.
  4. Skolen igangsetter opplæring i henhold til vedtaket.
  5. Skolen sender refusjonskrav til fylkeskommunen når opplæringen er gjennomført. For høsthalvåret sendes refusjonskravet innen 1.12. For vårhalvåret sendes refusjonskravet innen 1.6.
  6. Fylkeskommunen utbetaler et fast beløp per vedtak om igangsetting av særskilt språkopplæring. 

Nærmere informasjon om trinnene i saksgangen

Kartlegging av elevens språkferdigheter

Elevens rett til særskilt språkopplæring skal basere seg på kartlegging ev elevens norskkompetanse. Den enkelte skole foretar selv kartlegging av eleven, og sender informasjon om behov for vedtak om rett til særskilt språkopplæring til Akershus fylkeskommune.

Skolen velger selv kartleggingsverktøy og metode som danner grunnlaget for den faglig-pedagogiske vurderingen om behov for særskilt språkopplæring.

Det skal ikke fattes vedtak før eleven har blitt varslet og fått mulighet til å uttale seg, jf. forvaltningsloven § 16. Forhåndsvarselet skal inneholde blant annet skolens faglig-pedagogiske vurdering sett i lys av kartleggingen og skolens tilråding av opplæring.

Den enkelte privatskole har ansvar for at eleven, og eventuelt foresatte, er forhåndsvarslet og orientert om skolens tilråding av opplæringstilbud. Og i tillegg at behovet for den særskilte språkopplæringen som beskrives i skjemaet er avklart og ønsket av eleven.

Skjemaet «Melding om behov for særskilt språkopplæring for elev i privatskole» fylles ut av skolen. Her redegjøres det for kartleggingen og behov for opplæring. Skjemaet sendes fylkeskommunen ved seksjon virksomhetsoppfølging.

Vedtak om særskilt språkopplæring

Resultatet av kartleggingen og skolens tilråding av opplæring vil danne grunnlag for innholdet i vedtaket om særskilt språkopplæring. En elev som har særskilt språkopplæring skal kartlegges underveis. Privatskolen gjennomfører underveiskartlegging jevnlig, og melder inn eventuelt behov for nytt vedtak til fylkeskommunen.

Vedtaket om særskilt språkopplæring sendes eleven, eventuelt også foresatte hvis eleven er under 18 år. Skolen får kopi av vedtaket.

Elever som har rett til særskilt språkopplæring etter privatskoleloven § 3-5, kan ha rett til inntil to år ekstra videregående opplæring når eleven trenger det i for å oppnå til opplæringsmålene for den enkelte, jf. privatskoleloven § 3-3 fjerde ledd, se opplæringsloven § 3-1 femte ledd.

Behovet eleven har for mer tid til videregående opplæring må beskrives i den faglig-pedagogiske vurderingen. Det må framkomme når fagene skal fullføres. Utvidet tid planlegges så tidlig som mulig. 

Klage

Prinsipp om likebehandling av elever i privatskoler og offentlige skoler

Privatskolene må derfor, når det meldes behov, angi språknivå relatert til det europeiske rammeverket for språk innenfor disiplinene forståelse, muntlig og skriftlig. Språknivået må ses i sammenheng med gjeldende læreplaner. En elev som innehar nivå B2 i alle disiplinene (nivå 3 i Udirs kartleggingsmateriell), anses å kunne følge ordinær opplæring og tilkommer ikke særskilt språkopplæring i Akershus.

Det er skolens oppgave og ivareta mangfoldet av elever og tilpasse opplæringen til den enkelte elev. Skolene må dekke særskilt språkopplæring innenfor sin tildelte ramme. Det gis allikevel et fast beløp per vedtak om igangsetting av særskilt språkopplæring. Dette skal ivareta elevens rett til kartlegginger, ekstra behov for informasjon og veiledning, skolens behov for tolketjenester, behov for lisens til digitale læringsverktøy og lignende.

Refusjonskrav

Den enkelte privatskole sender refusjonskrav til Akershus fylkeskommune ved seksjon virksomhetsoppfølging når eleven har fått opplæringen i henhold til vedtaket.

Skolen vil få refundert tilsvarende beløp som utbetales per vedtak om igangsetting av særskilt språkopplæring i Akershus-skolen. Når vedtak fattes, sendes informasjon til privatskolen om refusjonsbeløp.

I refusjonskrav og fakturaer brukes kun referansenummeret for enkeltvedtakene som identifisering av vedtak og elever («Vår ref.» i enkeltvedtakene). Fakturaene merkes med «Refusjon for særskilt språkopplæring i privatskole» og bestillernummer, navn og seksjon (KOMP VIRKOPPF), Beate Børja.