Tilfredsstillende utbytte av opplæringen
Opplæringen skal være tilpasset alle elever. Det vil si at alle elevene skal få et tilfredsstillende utbytte av opplæringen, uavhengig av forutsetninger, og at alle får utnytte og utvikle evnene sine.
Lærebedriften skal sørge for tilpasset opplæring for de som har læretid i bedrift.
Skolen skal følge med på elevene og vurdere om de har tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Om nødvendig, skal skolen iverksette egne tiltak. Dersom tilpasning innenfor ordinær opplæring ikke er nok, må skolen vurdere om eleven har rett til tilrettelegging utover de tilpasninger de kan gjøre i den ordinære opplæringen.
Saksgang for individuelt tilrettelagt opplæring – fra bekymring til vedtak
- Skolen, elev eller foresatte er bekymret for at eleven ikke får tilfredsstillende utbytte av undervisningen. Skolen plikter å iverksette nødvendig kartlegging og iverksette tilpasset opplæring.
- En henvisning sendes PP-tjenesten.
- PP-tjenesten gjør en sakkyndig vurdering som består av utredning og tilråding av elevens behov.
- Skolen vurderer og avgjør om eleven har rett til individuelt tilrettelagt opplæring og fatter enkeltvedtak. Det er klageadgang på enkeltvedtaket.
- Dersom eleven har rett til individuelt tilrettelagt opplæring, lager skolen en individuell opplæringsplan (IOP) og starter med den individuelt tilrettelagte opplæringen.
- Utbyttet av den individuelt tilrettelagte opplæringen blir hvert år evaluert i en årsrapport. På bakgrunn av denne, vurderer skolen om den individuelt tilrettelagte opplæringen skal justeres eller opphøre.
Individuell opplæringsplan (IOP)
Dersom du har vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, skal du ha en individuell opplæringsplan (IOP). En IOP viser hvilke mål opplæringen skal ha, hva som skal være innholdet i opplæringen og hvordan opplæringen skal gjennomføres. Det er skolen som har ansvar for å lage planen, men du/foresatte skal medvirke.
Ved skoleårets slutt skal skolen lage en årsrapport som vurderer alle sidene ved den individuelt tilrettelagte opplæringen som er gitt, blant annet om målene som sto i IOP er nådd. Årsrapporten skal sendes i kopi til deg/foresatte og til PP-tjenesten.
Personlig assistanse
Dersom du trenger praktisk hjelp og bistand fra en person for å kunne delta i opplæringen og få tilfredsstillende utbytte av denne, har du etter opplæringsloven § 11-4 rett til personlig assistanse. Det er ikke krav om sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten, og skolen fatter vedtak etter saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven.
Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler
Du har rett til at arbeidsplassen eller klasserommet er tilrettelagt dersom du trenger det, ifølge opplæringsloven § 11-5. Det kan for eksempel være behov for tekniske hjelpemidler, inventar, teknisk utstyr og programvare. Det kan også omfatte opplæring i bruk av teknisk utstyr.
Elever som er blinde eller sterkt svaksynte, har rett til opplæring i mobilitet for å kunne komme seg til og fra skolen og ellers ta seg frem på skolen og i hjemmemiljøet.
Kontakt
For spørsmål rundt individuelt tilrettelagt opplæring og IOP, kontakt din skole eller PPT i regionen du tilhører.
Privatskoler og individuelt tilrettelagt opplæring