Retningslinjer for Innovasjonsprogram Akershus

Les disse retningslinjene før dere sender inn søknad.

1 Formål og satsingsområder

1.1 Formål

Innovasjonsprogram Akershus skal gi økt innovasjon, verdiskaping og internasjonal konkurransekraft i fylket. Næringsutviklingen skal skje i tråd med bærekraftsmålene, og det gis tilskudd til utviklingsprosjekter som innebærer samarbeid mellom aktører som bidrar til

  • etablering av nye arbeidsplasser og et mangfoldig næringsliv
  • grønn omstilling og sirkulærøkonomi
  • styrking og utvikling av innovasjonssystemet i Akershus gjennom nyskaping og samhandling mellom næringsliv, kunnskapsmiljøer, offentlig sektor, gründere og kapitalmiljøer
  • styrket internasjonal konkurransekraft
  • økt næringsattraktivitet i Akershus

1.2 Satsingsområder

Prosjektene skal være innenfor ett eller flere av følgende områder:

  • Klynger, bedriftsnettverk og innovasjonsdistrikt: styrke samarbeid, kompetanseoverføring og innovasjon innad og på tvers av klynger, bedriftsnettverk, innovasjonsdistrikt, katapult og testsentre
  • Entreprenørskap og vekstbedrifter: styrke innsats for nye og etablerte bedrifter med vekstambisjoner og vekstmuligheter i et internasjonalt marked
  • Tidligfasefinansiering: tiltak som gir tilgang på risikovillig kapital for vekstbedrifter
  • Kommersialisering av forskningsresultater: legge til rette for at kommersialisering av forskningsresultater fører til bedriftsetablering og -utvikling
  • Næringslivets kompetansebehov: forsterke samarbeid mellom næringsliv og utdanningsaktører og utvikle kompetansetiltak som gir uttelling for næringslivets verdiskaping

1.3 Hvem kan søke

  • Innovasjonsselskaper, inkubatorer og gründermiljøer
  • Forsknings- og utdanningsinstitusjoner
  • Kommuner og regionråd
  • Næringsforeninger og næringslivsorganisasjoner
  • Klynger og bedriftsnettverk
  • Destinasjonsselskaper

Søker må ha minimum en ansatt og være en juridisk enhet med tilholdssted og adresse i Akershus. Søkere utenfor Akershus har mulighet for å søke dersom en betydelig del av aktivitetene i prosjektet er rettet mot bedrifter i Akershus, eller foregår i Akershus. 

Enkeltbedrifter kan ikke søke. En bedrift med lønnede ansatte og forretningsadresse og virksomhet i Akershus kan likevel stå som søker på vegne av et bedriftsnettverk hvis nettverket ikke har et eget organisasjonsnummer. Et bedriftsnettverk må bestå av minimum tre små og mellomstore etablerte bedrifter med god økonomi. Det skal ikke være eierforhold mellom bedriftene.

2 Krav til søknad

Søknaden må være fullstendig utfylt, og levert innen søknadsfristen.

2.1 Økonomi

Tilskuddsbeløp og prosjektvarighet

  • Forprosjekter kan finansieres med inntil 400 000 kroner.
  • Hovedprosjekt kan finansieres med inntil 3 000 000 kroner.
  • Det gis tilskudd til inntil 50 prosent av godkjente prosjektkostnader.
  • Det gis tilskudd i inntil 3 år.

Kostnadsplan

  • Kostnadsplanen skal være aktivitetsbasert, det vil si at det skal være sammenheng mellom de enkelte budsjettpostene og planlagte hovedaktiviteter i prosjektplanen.
  • Kjøp av tjenester, eksterne ressurser og andre eksterne kostnader skal synliggjøres, og eventuelt fordeles, på den (de) hovedaktiviteten(e)/kostnadsposten(e) de hører til i det aktivitetsbaserte budsjettet.
  • Egeninnsats (tid) skal synliggjøres og fordeles på de hovedaktivitetene/kostnadspostene de hører til i det aktivitetsbaserte budsjettet. Det skal beskrives hvordan egeninnsatsen er beregnet. Se eksempel på utregning nedenfor.

Finansieringsplan

Finansieringsplanen skal inneholde disse postene:

  • Egeninnsats: beregnet fra timebruk og bruttolønn – se utregningseksempel nedenfor
  • Eventuelt egenandel (kontanter)
    • Dersom en kommune er prosjekteier, må kommunen stille med minimum 25 prosent kontantbidrag.
  • Finansiering fra Akershus fylkeskommune (inntil 50 prosent av totale prosjektkostnader)

Beregning av egeninnsats

Timesatsen for prosjektmedarbeidere og deltakere skal dekke faktiske kostnader, og beregnes med 0,9 ‰ av brutto årslønn, begrenset oppad til 1000 kroner per time. Deltagelse i gjennomføring av prosjektaktivitetene kan godkjennes som egeninnsats dersom det er nødvendig for fremdriften. Dette kan for eksempel omfatte workshops eller lignende, men ikke konferanser eller større arrangementer.

Eksempel på utregning

Johanne har brutto årslønn på kr 700 000. Hun jobber 750 timer med prosjektet i løpet av et år.
Beregnet timesats for Johanne: 700 000×0,9 ‰ = 630
Kostnadene for Johanne i prosjektregnskapet blir: 630 ×750 = 525 000 som igjen fordeles i kostnadsplanen på de hovedaktivitetene hun bidrar på.

Rapportering på egeninnsats

Ved sluttrapportering skal reelle kostnader for egeninnsatsen dokumenteres med timelister for deltagerne i prosjektet fordelt på navn, antall timer og timesats. Lønnsbilag skal kunne forevises på anmodning fra Akershus fylkeskommune.

2.2 Andre vilkår og krav til søknaden

Samarbeidspartnere i prosjektet

Samarbeidspartnere med i prosjektet må navngis og beskrives. Det skal også gå tydelig frem hva samarbeidspartneres rolle er, hvordan de skal bidra i prosjektet og hvilke aktiviteter de er involvert i. Intensjons- og/eller samarbeidsavtaler skal legges ved søknaden. 

Definert tidsperiode

Prosjektet må ha en definert prosjektperiode med dato for oppstart og avslutning, samt fremdriftsplan og tidsfrister for prosjektet.

Prosjektfaser

Søker må definere om prosjektet er et forprosjekt eller et hovedprosjekt.

Forprosjekt: inntil 400 000 kroner over ett år

Forprosjektet kan bestå av utredninger og analyser, mobilisering av partnere til deltakelse i hovedprosjekt, gjennomføre pilotering/aktiviteter/testing, avklare finansieringsbehov. Prosjektet bør gi noen resultater i seg selv og resultere i en plan for et hovedprosjekt. Tilskudd til et forprosjekt gir ingen garanti for videre offentlig tilskudd til prosjektet i senere fase.

Hovedprosjekt: inntil 3 000 000 kroner over ett til tre år

Et hovedprosjekt kan bygge på et forprosjekt, men det er ikke et krav. Hovedprosjektet må bygge på etablert kunnskap og ha som mål å få til noe nytt. I tillegg skal prosjektet gi en tydelig effekt på formålet med ordningen. Et hovedprosjekt har definerte partnere med formaliserte samarbeidsavtaler knyttet til aktiviteter i prosjektet. Prosjektet har tydelige mål og delmål. 

Bedriftsnettverksprosjekter

Dersom det søkes om et bedriftsnettverksprosjekt, gjelder følgende: 

Et bedriftsnettverk må bestå av minimum tre små og mellomstore etablerte bedrifter med god økonomi. Det skal ikke være eierforhold mellom bedriftene. Bedriftene må være registrert i det norske Foretaksregisteret. Små og mellomstore bedrifter må utgjøre minst 50 prosent av deltakerne. Målet må være å realisere nye markedsmuligheter med utgangspunkt i bedriftenes eksisterende produkter, tjenester, kompetanse og teknologi. Bedriftene må ha felles behov og komplementære ressurser som gir potensial for synergier. 

3 Tildelingskriterier

3.1 Tildelingskriterier

Dersom prosjektet er utenfor formålet eller satsingsområdene, jfr. kapittel 1, avslås søknaden. Søknader som oppfyller kravene gitt i utlysningen, blir vurdert og prioritert etter følgende kriterier:

Formål

  • I hvilken grad treffer prosjektet formålet med ordningen?
  • Har prosjektet effekt på etablering av nye arbeidsplasser, grønn omstilling, sirkulærøkonomi, næringsattraktivitet, styrking av innovasjonssystemet og økt internasjonal konkurransekraft?
  • Hvordan treffer prosjektet ett eller flere av satsingsområdene?

Behovet for å gjennomføre prosjekt

I hvilken grad

  • er prosjektet forankret i næringslivets behov, eller behov for å styrke innovasjonssystemet i Akershus? Er dette godt beskrevet i søknaden?
  • er behovet for å gjennomføre prosjektet forankret hos prosjektpartnerne?
  • har tilskudd fra Akershus fylkeskommune utløsende effekt? Tilskuddet skal medvirke i vesentlig grad til oppstart/gjennomføring, eller ha betydelig oppskaleringsverdi av prosjektet. 
  • bygger prosjektet videre på tidligere gjennomførte aktiviteter/prosjekter? Der det er relevant.

Gjennomføringsevne og prosjektplan

I hvilken grad

  • er det sammenheng mellom mål, delmål og aktiviteter?
  • er resultater og effekter tydelig beskrevet og tallfestet?
  • er tidsplan og ressursbruk realistisk i forhold til planlagte aktiviteter?
  • er eventuelle samarbeidspartneres bidrag i prosjektet beskrevet i aktivitetsplanen?
  • har prosjekteier gjennomføringsevne? Er tidligere prosjekter gjennomført i henhold til prosjektplaner?

Økonomi

  • Er budsjettet aktivitetsbasert, og kan kostnadene gjenkjennes i aktivitetsplanen? 
  • Er finansieringsplanen satt opp slik at det fremgår hvem som finansierer hva, og hvordan timesatsen er beregnet? 
  • Er eventuelle samarbeidspartnere med på å finansiere prosjektet? 

3.2 Prosjekter og aktiviteter som ikke finansieres

  1. Ordinære driftskostnader
  2. Fysiske investeringer
  3. Prosjekter som har negativ klimapåvirkning
  4. Ren stedsutvikling, omdømmebygging og markedsføring
  5. Næringsareal- og eiendomsutvikling
  6. Prosjekter med formål å påvirke nasjonale rammebetingelser
  7. Utvikling av kurs og programmer som allerede finnes, eller er utviklet av andre
  8. Tilskudd til arrangementer hvor selve arrangementet er hovedformål
  9. Tilskudd til drift og generelt arbeid med kommunale og delregionale planer og strategier
  10. Drift av eller investeringer i statlige, fylkeskommunale eller kommunale lovpålagte oppgaver. Planlegging, strategiutvikling, profileringsarbeid eller drift av kommunalt næringsutviklingsarbeid internt i en kommune.
  11. Tilskudd til investeringer og utvikling av enkeltbedrifter eller etablerere. Det henvises her til Innovasjon Norge som har søkbare ordninger for denne type formål.
  12. Grunnforskning og infrastruktur for forskning. Disse henvises til ordningene til Forskningsrådet, som har søkbare ordninger for denne type formål.
  13. Prosjekter som omfattes av andre tilskuddsordninger i Akershus fylkeskommune. Fylkeskommunen har flere tilskuddsordninger for ulike tema som skal utfylle hverandre. Se hvilke tilskuddsordninger fylkeskommunen har.
  14. Tiltak som er iverksatt eller sluttført på søknadstidspunktet. Oppstart av prosjektet før fylkeskommunal bevilgning eventuelt gis, skjer helt og fullt på søkerens eget ansvar
  15. Tiltak som finner sted i innsamlingsøyemed
  16. Avsetting av midler til uspesifiserte fond hos tilskuddsmottaker
  17. Kausjon, økonomisk garanti eller dekning av underskudd for tiltak som har funnet sted
  18. Renter og avdrag på lån og refinansiering av gjennomførte prosjekter
  19. Politikkforberedende aktiviteter internt hos forvalter eller i regi av forvalter, herunder kjøp av tjenester i samband med utforming av nye tiltak og lovpålagte eller egen-initierte plan- og strategiprosesser
  20. Søknader fra aktører hvor tidligere tildelinger er brukt i strid med forutsetningene, kan bli avvist.

4 Kunngjøring

Innovasjonsprogram Akershus lyses ut en gang i året. Søknadsfristen er 1. september 2025.

Tildeling av midler kan gis til prosjekter basert på skriftlig søknad levert gjennom søkeportalen regionalforvaltning.no. Søknaden fylles ut i sin helhet i regionalforvaltning.no. Alle felt under alle faner skal besvares. Se utlysningstekst på afk.no for informasjon om veiledning i forbindelse med søknaden og tilskuddsordningen.

5 Slik fattes beslutninger om tilskudd

Tildelingen av midler besluttes av fylkesråd for næring etter fullmakt eller den som har fått delegert myndighet av denne fylkesråden. Fylkeskommunen kan be om tilleggsvurdering av søknaden fra andre virkemiddelaktører.

Porteføljestyring

I en samlet vurdering av søknadene til tilskuddsordningen kan inntil 15 prosent av tilskuddsmidlene gå til prosjekter innen mangfold, folkehelse, reiseliv, kompetanse eller landbruk. Prosjekter som vurderes innen rammen for porteføljestyring, tillegges en noe høyere vekting enn andre prosjekter. Disse prosjektene må likevel tilfredsstille tilskuddsordningens øvrige krav.

Klageadgang og innsyn i saken

Søker har mulighet til å klage på vedtaket som fattes, jf. forvaltningslovens kapittel IV. Klageinstansen er klagenemnda i Akershus. Klagen sendes til Akershus fylkeskommune, ved rådsområde næring, på post@afk.no.

Frist for å klage er 3 uker fra den datoen du har mottatt beskjed om vedtaket. Søker kan også be om å få se sakens dokumenter, jf. forvaltningsloven paragraf 18 og 19.

Akershus fylkeskommune er også omfattet av offentlighetsloven. 

6 Statsstøtteregelverket

Ifølge EØS-regelverket skal ikke offentlig tilskudd brukes på en måte som kan virke konkurransevridende i et marked. Når fylkeskommunen likevel tildeler tilskudd til virksomheter som driver kommersiell virksomhet, benyttes to klausuler i regelverket: Enten er tilskuddet relativt lite, altså ikke stort nok til å virke konkurransevridende, dette kalles bagatellstøtte og har et tak på 300 000 euro over tre år. Eller så kan tilskuddet gis som gruppeunntak, dette er konkrete tiltak og aktiviteter som det er tillatt å finansiere på gitte vilkår. I denne tilskuddsordningen kan fylkeskommunen gi tilskudd under gruppeunntakene listet opp nedenfor.

6.1 Gruppeunntak

Tilskuddet gis med hjemmel i Statsstøtteregelverket og bestemmelsene om alminnelige gruppeunntak. Akershus fylkeskommune rapporterer om tilskuddsordningen til Nærings- og Fiskeridepartementet på fastsatt skjema fra ESA, dette i samsvar med regler for rapportering av offentlig tilskudd til EFTAs overvåkningsorgan WTO.

Tilskudd fra tilskuddsordning for næringsutvikling og innovasjon i Akershus kan tildeles innenfor følgende kategorier/gruppeunntak i henhold til EØS' statsstøtteregelverk:

  • Tilskudd til rådgivningstjenester til små og mellomstore bedrifter (artikkel 18)
  • Tilskudd til forskning og utvikling (artikkel 25)
  • Tilskudd til innovasjonsklynger (artikkel 27)
  • Innovasjonstilskudd til små og mellomstore bedrifter (artikkel 28)
  • Tilskudd til prosess- og organisasjonsinnovasjon (artikkel 29)
  • Tilskudd til opplæring (artikkel 31)

Det gjøres oppmerksom på at tilskuddet ikke kan kombineres med annen offentlig finansiering for de samme kostnadene, eller hvor det resulterer i en støtteintensitet som overskrider reguleringene i ovennevnte gruppeunntak. 

Det vises til Kommisjonsforordning (EU) nr. 651/2014 av 17. juni 2014 for ytterligere beskrivelser av de relevante gruppeunntakene for tilskuddsordningen. Se veileder for offentlig støtte på regjeringen.no.

6.2 Bagatellmessig støtte

Tilskuddet kan også unntaksvis bli tildelt etter reglene om bagatellmessig støtte, som er et unntak fra det generelle forbudet mot offentlig støtte i EØS-avtalen. For å kunne motta bagatellmessig støtte, kreves det at tilskuddsmottaker ikke har mottatt mer enn 300 000 euro over en periode på tre regnskapsår. 

7 Utbetaling og kontroll av midler

7.1 Utbetalingsrutine

Tilskuddet utbetales i samsvar med retningslinjene for tilskuddsordningen og slik det er beskrevet i tilskuddsbrevet. Førstegangs utbetaling (inntil 50 prosent av tilskuddet) kan først gjøres etter at søker har levert signert vilkårsbekreftelse for at prosjektet er igangsatt.

Betaling av eventuelle restmidler (inntil 50 prosent av tilskuddet) skjer først når utbetalingsanmodning er mottatt med sluttrapport og godkjent prosjektregnskap.

7.2 Bortfall av tilsagn

Dersom fristene for rapportering ikke overholdes, mottaker gir uriktige opplysninger eller prosjektet ikke blir gjennomført i samsvar med forutsetningene for tilsagnet, kan fylkeskommunen kreve tilbakebetaling av utbetalte midler, helt eller delvis.

Innvilget tilskudd vil også kunne bli redusert (avkortet) dersom dokumentasjonen viser at ikke alle midler i prosjektet ble benyttet. Ved avkortning utbetales tilskudd basert på medgåtte kostnader og fylkeskommunens finansieringsandel i prosent.

7.3 Kontroll av tilskuddsmidler

Akershus fylkeskommune følger opp bruken av midlene ved å kontrollere og godkjenne rapporter fra prosjektene. Fylkeskommunen har til enhver tid adgang til å kontrollere at vilkårene for tilskuddet overholdes. Fylkesrevisjonen skal ved anmodning gis innsyn i tilskuddsmottakers regnskap.