Fv. 157 Flaskebekk–Granholt

Fylkeskommunen skal bygge tosidig sykkelfelt og fortau langs fylkesvei 157 mellom Flaskebekk og Granholt. Akershus fylkeskommune har signert kontrakt med entreprenør Park & anlegg AS til å utføre arbeidene. Det har pågått forberedende arbeider i november og desember 2024, og anleggsarbeidene startet i januar 2025. Forventet ferdigstillelse er høsten 2026.

Om prosjektet

Formålet med prosjektet er å øke trafikksikkerheten for gående og syklende på begge sider av Tangenåsen på strekningen mellom Flaskebekk og Granholt. Det skal være attraktivt å gå og sykle på turer i og rundt tettstedet Tangenåsen. Prosjektet omfatter ikke strekningen gjennom Tangenåsen hvor det er opprettet en miljøgate tidligere.

Nesodden kommune vedtok reguleringsplan for fv. 157 mellom Flaskebekk og Granholt i februar 2016. Det kom inn klager på vedtaket og planen ble sendt Statsforvalteren i Oslo og Akershus til behandling, som har vedtatt at planen er gjeldende.

Utforming

Prosjektet tilrettelegger for økt trafikksikkerhet for myke trafikanter gjennom etablering av tosidig fortau og sykkelfelt langs fylkesveien. Dette er positivt for barn og unge som er en utsatt gruppe i trafikken. Kjørefeltbreddene blir som dagens løsning, men det blir sykkelfelt med bredde 1,5 meter og fortau med asfaltbredde 2,5 meter på begge sider av Vestveien.

3 avkjørsler vil også bli stengt, og det blir etablert vendehammere der hvor avkjørslene stenges. Færre avkjørsler vil bidra til økt trafikksikkerhet i form av færre konfliktpunkter hvor biltrafikk krysser fortau og sykkelfelt.

Universell utforming

Gang- og sykkelvei, fortau og bussholdeplasser skal i størst mulig grad utformes med en overflate som gir tilgjengelighet for alle.

Kollektiv

I forbindelse med prosjektet ble Skogen holdeplass lagt ned og vil ikke bli reetablert som en del av dette prosjektet. Holdeplassen Flaskebekk vil bli forlenget og oppgradert til kantstopp i begge retninger.

Ombygging av sentraløy i rundkjøringen på Flaskebekk

Dagens sentraløy i rundkjøringen på Flaskebekk er for liten, og denne skal erstattes med en ny og større. Dette vil bidra til større avbøyning og dermed lavere hastig gjennom rundkjøringen, noe som igjen vil bidra til å bedre trafikksikkerheten.

Grunnerverv

Fv. 157 har bebyggelse tett inntil veien på store deler av strekningen og det har blitt ervervet areal fra flere boligeiendommer langs veien.

Grunnervervet ble ferdigstilt i våren 2024.

Innbyggerinitiativ

Byggestart var opprinnelig planlagt høsten 2023, men dette ble utsatt på bakgrunn av et lokalt innbyggerinitiativ som ble behandlet i Akershus fylkesting desember 2023. 

Fylkestinget innstilling ble at prosjektet videreføres i tråd med reguleringsplanen, men at det skulle søkes om å sette ned fartsgrensen til 30 km/t på hele strekningen fra Flaskebekk til Granholt. Akershus fylkeskommune har søkt om dette, men fikk avslag på søknaden om å sette ned fartsgrensen til 30 km/t.

Anleggsperioden

Det er satt opp to lysreguleringer på anleggsområdet, slik at det på deler av strekningen kun er trafikk i et kjørefelt.

Søndre parsell

  • Signalregulering fortsetter, men arbeidsområdet flyttes litt nærmere Tangen Senter.
  • Eksisterende gangfelt ved Liljeveien stenges, men det etableres et midlertidig krysningspunkt for forgjengere ved Bekkeblomveien. Det kan også bli nødvendig å endre fotgjengerovergang i forbindelse med rundkjøring mot Tangen terrasse (Vestoppfaret).

Holdeplassene på Flaskebekkrysset er flyttet til Vardebakken og Kapellveien.

Nordre parsell

Vi fortsetter med lysregulering, men kjørefeltet og fortau flyttes til østsiden. Arbeid vil framover pågå vest for fylkesveien.

Enerveien holdes stengt mot Vestveien. Det kan også bli behov for midlertidig stenging av andre sideveier.

Vi vil i størst mulig grad opprettholde direkte adkomster til eiendommer, men det blir nødvendig med mindre tilpasninger for noen berørte.

Det opprettholdes midlertidig krysningspunkt for fotgjengere ved Tangen terrasse.

Rystelser og støy

Som følge av anleggsarbeidene vil det i perioder være støy og rystelser fra blant annet utgraving, komprimering, boring og sprenging. På deler av strekningen vil det være behov for bergsprengning. Det er utplassert rystelsesmålere på utvalgte eiendommer inntil anleggsområde.

Sprengningsarbeider

Ved eventuelle sprengningsarbeider i ditt nærområde, bør du påse at løse gjenstander ikke står «på vippen» – i skap eller på hyller. Selv små vibrasjoner kan flytte det lille som skal til for at ting faller ned. Har du hund, bør du være oppmerksom på at enkelte hunder kan reagere på vibrasjoner og rystelser. Små barn kan også i enkelte tilfeller bli litt skremt dersom de våkner av det samme. Forhåndsvarsel deles ut til nærmeste naboer før sprengningsarbeidene starter.

Sprengningsarbeider vil starte opp igjen vinteren 2025/2026.

Eierskap

Dette prosjektet ble opprinnelig bestilt av Akershus fylkeskommune, der Statens vegvesen var ansvarlig for planarbeidet, og reguleringsplanen ble utarbeidet av Rambøll Norge AS. 

Veistrekningen var prioritert av Nesodden kommune og bygget opp under målene i kommuneplanens samfunnsdel 2011–2023 for Nesodden.

Fakta

  • Fase: Anleggsfase
  • Byggeperiode: Desember 2024 til høsten 2026
  • Kostnad: 99 millioner kroner (2019-kr)
    Totalkostnad inkluderer blant annet en usikkerhet på +/- 10 prosent, entreprenørkostnader, grunnerverv og byggherrekostnader.
  • Lengde: 940 meter
  • Kommune: Nesodden