Fv. 157 Flaskebekk–Granholt

Fylkeskommunen har planlagt bygging av tosidig sykkelfelt og fortau langs fylkesvei 157 mellom Flaskebekk og Granholt. Forventet byggestart har blitt utsatt, da prosjektet først skal gjennom en politisk behandling i Akershus fylkesting i desember 2023.

Om prosjektet

Formålet med planen er å øke trafikksikkerheten for gående og syklende på begge sider av Tangenåsen på strekningen mellom Flaskebekk og Granholt. Det skal være attraktivt å gå og sykle på turer i og rundt tettstedet Tangenåsen. Prosjektet omfatter ikke strekningen gjennom Tangenåsen hvor det er opprettet en miljøgate tidligere.

Nesodden kommune vedtok reguleringsplan for fv. 157 mellom Flaskebekk og Granholt i februar 2016. Det kom inn klager på vedtaket og planen ble sendt Statsforvalteren i Oslo og Akershus til behandling, som har vedtatt at planen er gjeldende.

Utforming

Planforslaget tilrettelegger for økt trafikksikkerhet for myke trafikanter gjennom etablering av tosidig fortau og sykkelfelt langs.Dette er positivt for barn og unge som er en utsatt gruppe i trafikken. Kjørefeltbreddene blir som dagens løsning, men det blir sykkelfelt med bredde 1,5 meter og fortau med bredde 2,5 meter i begge retninger.

3 avkjørsler vil også bli stengt, og det blir etablert vendehammere der hvor avkjørslene stenges. Færre avkjørsler vil bidra til økt trafikksikkerhet i form av færre konfliktpunkter hvor biltrafikk krysser fortau og sykkelfelt.

Universell utforming

Gang- og sykkelvei, fortau og bussholdeplasser skal i størst mulig grad utformes med en overflate som gir tilgjengelighet for alle.

Kollektiv

I forbindelse med prosjektet legges holdeplassen Skogen ned. Holdeplassen Flaskebekk vil bli oppgradert til kantstopp i begge retninger.

Ombygging av sentraløy Flaskebekk

Dagens sentraløy i rundkjøringen på Flaskebekk er for liten, og denne skal erstattes med en ny å større. Dette vil bidra til større avbøyning og dermed lavere hastig gjennom rundkjøringen.

Grunnerverv

Fv. 157 har bebyggelse tett inntil veien på store deler av strekningen og det må derfor erverves areal fra flere boligeiendommer langs veien.

Det ventes at prosessen med grunnerverv blir ferdigstilt i løpet av våren 2023.

Byggeperiode

Byggestart var opprinnelig planlagt høsten 2023, men dette blir nå utsatt. På bakgrunn av et lokalt innbyggerinitiativ skal det først gjennomføres en politisk behandling i Akershus fylkesting før prosessen går videre. Det ventes at et slikt møte i fylkestinget først kan gjennomføres i desember 2023. Fylkesrådets innstilling er her at prosjektet videreføres.

Før bygging kan starte er prosjektet også avhengig av at byggeplan og grunnerverv er ferdigstilt som planlagt.

Eierskap

Dette prosjektet ble opprinnelig bestilt av Akershus fylkeskommune, der Statens vegvesen var ansvarlig for planarbeidet, og reguleringsplanen ble utarbeidet av Rambøll Norge AS. 

Veistrekningen var prioritert av Nesodden kommune og bygget opp under målene i kommuneplanens samfunnsdel 2011-2023 for Nesodden.

Viken fylkeskommune var fra 1. januar 2020 prosjekteier og ansvarlig for byggeplan og utførelse, men fra 1. januar 2024 vil Akershus fylkeskommune igjen overta prosjektet.

Fakta

  • Fase: Byggeplanfase
  • Byggeperiode: Omtrent to år fra byggestart
  • Kostnad: 99 millioner kroner (2019-kr)
    Totalkostnad inkluderer blant annet en usikkerhet på +/- 10 prosent, entreprenørkostnader, grunnerverv og byggherrekostnader.
  • Lengde: 940 meter
  • Kommune: Nesodden