Fv 1590 Sundbyvegen bru

Sundbyvegen bru over E6 i Eidsvoll skal rives, og det skal planlegges ny bru for å gjenåpne veiforbindelsen.  

Sundbyveien bru - Klikk for stort bildeSundbyveien bru Statens vegvesen

Sundbyvegen bru over E6 i Eidsvoll har vært stengt for all trafikk etter kollapsen av Tretten bru i august 2022.  

Akershus fylkeskommune konkluderte med at brua skal rives så raskt som mulig. Dette på grunn av sikkerhetsmessige og driftsmessige vurderinger. 

Det skal videre planlegges for en ny bru slik at vegforbindelsen gjenopprettes.   

På bakgrunn av funn fra en spesialinspeksjon av brua og funnene fra Havarikommisjonen etter Tretten-kollapsen, er konklusjonen at Sundbyvegen bru ikke lar seg forsterke og dermed ikke kan gjenåpnes for trafikk. 

Trafikale konsekvenser 

Rivingen vil medføre stenging av E6, med midlertidig omkjøring via fv 508 og fv 501 Trondheimsvegen fra Nebbenes via Råholt til Dal.  Dette vil gi en vesentlig økning i trafikkbelastningen på fylkesvegnettet de dagene E6 er stengt, men av relativt kort varighet.   

Avklaring av rivetidspunkt og planlegging av stenging vil skje i tett samarbeid med Statens vegvesen. 

Riving av Sundbyvegen bru vil ikke medføre konsekvenser for trafikantene på fylkesvegnettet ut over det de opplever i dag med stengt bru. Vegforbindelsen har vært stengt i snart 1,5 år og det finnes sikker og forutsigbar omkjøringsvei via fv 176/ fv 501. For fotgjengere er det iverksatt ekstra vedlikeholdstiltak på turvei under E6 ved Andelva rasteplass. 

Bakgrunn 

Sundbyveien bru ble etablert i forbindelse med utvidelsen av E6 fra 2 til 4 felt i 2012. Det var Statens vegvesen som gjennomførte utbyggingen av E6, herunder hadde ansvar for etablering av ny bru for fv 1590.  

Etter brukollapsen av Perkolo bru over E6 ved Sjoa i 2016, ble det samme år gjennomført forsterkningstiltak på Sundbyvegen bru. Forsterkningstiltakene ble uført i regi av Statens vegvesen sams vegadministrasjon. Perkolo bru, Tretten bru, Sletta bru og Sundbyvegen bru er liknende fagverkskonstruksjoner i tre.  

Sundbyvegen brua har lekket kreosot (impregneringsstoff for trevirke) over motorvegen i mange år og Statens vegvesen og fylkeskommunen har utbetalt store summer i erstatning til bileiere som har fått skader på bil. Statens vegvesen utførte i 2019 tiltak mot kreosotlekkasjene, men problemet er ikke løst og vil vedvare i hele bruas levetid.  

Sundbyvegen bru i Eidsvoll ble stengt noen dager etter at Tretten bru kollapset i august i fjor.  Vegdirektoratet besluttet å stenge alle de 11 bruene som er av tilsvarende konstruksjon som Tretten bru i Innlandet.  

Deretter bestilte Statens Vegvesen spesialinspeksjon av de aktuelle bruene, herunder bl.a. Sundbyvegen bru og Sletta bru som begge går over E6 i Eidsvoll.  Aas-Jakobsen fikk oppdraget fra Statens Vegvesen og utførte analyse og lastverifikasjon av brua, etterfulgt av en spesialinspeksjon av brua. 

I rapporten etter inspeksjonen ble det påpekt prosjekteringsfeil, herunder feil i dimensjonerende laster, feil i utførelsen og skader og mangler i konstruksjonen som har oppstått gjennom de 11 årene brua har vært i drift. Skadeomfanget er langt større enn det som er påregnelig for en 11 år gammel bru.