Fv 1590 Sundbyvegen bru

Sundbyvegen bru over E6 i Eidsvoll ble revet i august 2024, og det skal planlegges ny bru for å gjenåpne veiforbindelsen.  

Sundbyveien bru - Klikk for stort bildeSundbyveien bru Statens vegvesen

Sundbyvegen bru over E6 i Eidsvoll var stengt for all trafikk etter kollapsen av Tretten bru i august 2022, og ble revet i august 2024.

Akershus fylkeskommune konkluderte med at brua måtte rives. Dette på grunn av sikkerhetsmessige og driftsmessige vurderinger. Rivingen ble gjennomført august 2024. 

Omkjøringsvei er via fv 176/ fv 501. For fotgjengere er det iverksatt ekstra vedlikeholdstiltak på turvei under E6 ved Andelva rasteplass. 

Bakgrunn 

Sundbyveien bru ble etablert i forbindelse med utvidelsen av E6 fra 2 til 4 felt i 2012. Det var Statens vegvesen som gjennomførte utbyggingen av E6, herunder hadde ansvar for etablering av ny bru for fv 1590.  

Etter brukollapsen av Perkolo bru over E6 ved Sjoa i 2016, ble det samme år gjennomført forsterkningstiltak på Sundbyvegen bru. Forsterkningstiltakene ble uført i regi av Statens vegvesen sams vegadministrasjon. Perkolo bru, Tretten bru, Sletta bru og Sundbyvegen bru er liknende fagverkskonstruksjoner i tre.  

Sundbyvegen brua har lekket kreosot (impregneringsstoff for trevirke) over motorvegen i mange år og Statens vegvesen og fylkeskommunen har utbetalt store summer i erstatning til bileiere som har fått skader på bil. Statens vegvesen utførte i 2019 tiltak mot kreosotlekkasjene, men problemet ble ikke løst og vedvarte i hele bruas levetid.  

Sundbyvegen bru i Eidsvoll ble stengt noen dager etter at Tretten bru kollapset i august 2023.  Vegdirektoratet besluttet å stenge alle de 11 bruene som er av tilsvarende konstruksjon som Tretten bru i Innlandet.  

Deretter bestilte Statens Vegvesen spesialinspeksjon av de aktuelle bruene, herunder bl.a. Sundbyvegen bru og Sletta bru som begge går over E6 i Eidsvoll.  Aas-Jakobsen fikk oppdraget fra Statens Vegvesen og utførte analyse og lastverifikasjon av brua, etterfulgt av en spesialinspeksjon av brua. 

I rapporten etter inspeksjonen ble det påpekt prosjekteringsfeil, herunder feil i dimensjonerende laster, feil i utførelsen og skader og mangler i konstruksjonen som har oppstått gjennom de 11 årene brua var i drift. Skadeomfanget var langt større enn det som er påregnelig for en 11 år gammel bru.