Bakgrunn og status
Reguleringsplanen for utbyggingen ved Byrudberga ble vedtatt i Eidsvoll kommune i desember 2015. Statens vegvesen startet i 2016 detaljprosjektering av strekningen, og det ble i den forbindelse avdekket store mengder alunskifer. Alunskifer som sprenges ut anses som forurenset avfall. Vegvesenet utredet i 2019 alternativ trase med lenger tunnel, men dette alternativet medførte like mye alunskifer som løsning fra 2015.
I 2024 ble det utarbeidet styringsdokument for prosjektet, samt gjort kostnadsberegninger av håndtering og deponering av alunskifer. Sentralt styringsdokument ble ferdigstilt i starten av 2025.
Videre arbeider
Som følge av store kostnader med håndtering av alunskifer, så skal Akershus i 2025 og 2026 utrede alternative løsninger for utbedring av fylkesveg 33 forbi Byrudberga.
Akershus planlegger for at arbeidet med å utrede alternative løsninger kan påbegynnes parallelt med detaljprosjektering av Skreikampen.
Kontakt
Stian Ellingsen
Prosjektleder
stianell@afk.no
90773840
Fakta
- Fase: Forprosjekt
- Finansiering: Fylkeskommune og bompenger
- Lengde: 2400 meter
- Årsdøgntrafikk: 2200 kjøretøy (2011-tall), tungtrafikkandelen er på cirka 13 prosent.
- Kommune: Eidsvoll