Digital markedsplass for varelogistikk

For tiden skjer det mye innen skydrevne markedsplasser for å matche etterspørsel og tilbud på varelogistikk digitalt. Det betyr at en leveranse kan tildeles den operatøren som i øyeblikket har best kapasitet til å ivareta oppdraget. Kundene får dermed flere valgmuligheter for når, hvor og hvordan varer kjøpes og mottas. For å tilby skreddersydde leveringsløsninger for kundene, kreves en endringer innen logistikk og varetransport.

freepik.com/Viken fylkeskommune

Utviklingen skyldes i stor grad at de tradisjonelle skillelinjene mellom fysisk og nettbasert handel vises ut når det gjelder salg, markedsføring og varetilgang. Et mulig scenario for utviklingen av logistikkmarkedet innebærer at skybaserte ruteoptimaliseringer ikke stopper internt hos den enkelte logistikkaktør, men strekker seg på tvers av bedriftenes flåteoptimalisering. Med en markedsplass for logistikktjenester vil leveransen ikke knyttes til en enkelt operatør, men i stedet tildeles den operatøren som i øyeblikket har best kapasitet til å ivareta oppdraget.

Sanntid og elektronisk-ruteplanlegging

Med sanntidsstyring og elektronisk ruteplanlegging kan ruter og stoppmønstre gjøres best mulig, og bidra til økt samlasting. Logistikktilbydere vil kunne respondere på etterspørsel etter logistikktjenester i sanntid. Dette krever svært god logistikk- og flåtestyring, og setter krav til nye forretningsmodeller.

Offentlig-privat samarbeid

Prosjektet Varelogistikk i E18 Vestkorridoren ønsker å pilotere og etablere en digital markedsplass for varelogistikk i regionen. Utvikling og pilotering vil skje i et offentlig-privat samarbeid mellom fylkeskommunen, kommunene og logistikkaktører. Det søkes om økonomisk bidrag fra eksterne støtteordninger til utvikling og innovasjon.