4.1 Måloppnåelse
Investeringer på fylkesveinettet skal bidra til å nå mål om nullvekst i personbiltrafikken, nullutslipp og visjonen om null drepte og hardt skadde i veitrafikken. Det legges også vekt på tiltak som bidrar til bærekraftige lokalsamfunn.
Investering i infrastruktur innebærer å bygge noe nytt eller å oppgradere eksisterende infrastruktur til en høyere standard enn det den opprinnelig var bygd for. Bygging av ny vei vil i liten grad være aktuelt i handlingsprogramperioden, både av hensyn til økonomi, inngrep og målet om nullvekst i personbiltrafikken.
I alle enkeltprosjekter vurderes omdisponering av eksisterende vei- og gateareal til syklister og fotgjengere og utbedring av eksisterende infrastruktur før store investeringstiltak. Firetrinnsmetodikken legger til rette for å gjøre slike vurderinger.
4.1.1 Firetrinnsmetodikken
Før ombygging eller nybygging settes i gang skal fylkeskommunen vurdere om det finnes alternative tiltak som kan avbøte eller løse problemet på en rimeligere og mer målrettet måte, for eksempel ved å redusere transportbehovet. Firetrinnsmetodikken innebærer å se på muligheter for å redusere behovet eller å møte behovet uten investeringstiltak, før mindre og eventuelt større utbyggingstiltak vurderes. Kunnskap om bruk av ny teknologi og erfaringer ved pilotering av løsninger kan inngå i vurderingene.
Firetrinnsmetodikken er en metode innen utredning og planlegging, for å sikre at det vurderes løsninger på alle nivå; enkle løsninger, helt nye løsninger og helt nye kombinasjoner av løsninger. Kort beskrevet innebærer metodikken at man skal velge den første aktuelle løsningen av: 1. finne alternativer, 2. optimere, 3. ombygging, 4. nybygging.
Figur 10 Illustrasjon av firetrinnsmetodikken
4.2 Bindinger
I handlingsprogrammet er det tatt hensyn til bindinger, dvs. prosjekter som er vedtatt startet i foregående handlingsprogramperiode med behov for midler etter 2024. For handlingsprogramperioden legges følgende definisjon av økonomiske bindinger til grunn:
- Påbegynte utbyggingsprosjekter sluttføres
- Utbyggingsprosjekter som allerede har fått bevilgning gjennom vedtak videreføres
- Inngåtte kontrakter innenfor planlegging og drift videreføres
4.3 Prioriteringsmetode
I forbindelse med utarbeidelsen av handlingsprogrammet ble kommunene i Akershus, Ruter AS, Akershus kollektivterminaler og organisasjoner i fylket invitert til å komme med innspill til prosjekter på fylkesvei som burde gjennomføres. Kommunene er bedt om å prioritere i henhold til de overordnede målene og har i stor grad forholdt seg til dette.
Prosjekter som har ligget inne i Viken sitt handlingsprogram for samferdsel blir i all hovedsak videreført. Dette er viktig for å sikre at fylkeskommunen skal kunne bygge opp under målene de første årene. Prosjektene som videreføres treffer godt på de overordnede mål og satsingsområder.
Utover prosjektene fra forrige handlingsprogram, er kommunenes egen prioritering i hovedsak lagt til grunn. Fylkeskommunen går bort fra denne der kommunenes prosjektforslag ikke treffer mål og satsingsområder i tilstrekkelig grad. På strekninger der det er et eksisterende tilbud for gående og syklende er det vurdert mindre viktig å utvide tilbudet til tosidig.
Videre er det tatt høyde for en geografisk fordeling i fylket, slik at gode prosjekter blir planlagt eller gjennomført i hele fylket.
Prosjektene fordeler seg på følgende måte innen fire tiltakstyper:
- Tilrettelegging for gående og syklende – 48
- Kollektivfremkommelighet – 24
- Vedlikeholdsetterslep og mindre utbedringer – 9
- Større utbyggingsprosjekter – 5
Figur 11: antall prosjekter på planlegging, større utbygging, tilrettelegging for gående og syklende, kollektivfremkommelighet og vedlikeholdsetterslep og mindre utbedring
4.4 Porteføljestyring
I handlingsprogrammet er det lagt opp til porteføljestyring av plan- og utbyggingsprosjekter. Dette innebærer at pågående og besluttede prosjekter samles i porteføljer der styring skjer på porteføljenivå. Handlingsprogram for samferdsel omtaler prosjektporteføljer for fireårsperioden innenfor planlegging og utbygging. Oppstart og fremdrift i det enkelte prosjekt kan justeres både ut fra planstatus, fremdriften generelt, gjennomføringskapasitet og økonomiske rammer i handlingsprogramperioden. Dette vil redusere risikoen for at forsinkelse i et enkeltprosjekt fører til underforbruk og forsinkelse for porteføljen som helhet.
Ved å styre etter porteføljestyringsprinsipper vil prosjektene i porteføljen ikke bli i prioritert rekkefølge. Alle samferdselsprosjekter har en viss grad av usikkerhet. Prosjekter kan få økte kostnader og forsinket fremdrift, for eksempel som følge av lang behandlingstid i kommunen for reguleringsplaner. For å sikre framdrift og takt i utbyggingen er det derfor nødvendig at det i dagens porteføljer er noen flere prosjekter enn den økonomiske rammen åpner for. Denne usikkerheten håndteres gjennom revidering av handlingsprogrammets porteføljer ved behov.
Prioritering av utbyggingsprosjekter gjøres årlig gjennom arbeidet med budsjett og økonomiplan. Hvilke reguleringsplanprosjekter som skal igangsettes hvert år blir gjort i samråd med fylkesråd for samferdsel.