Godkjenning av drosjesentraler

Endringer i yrkestransportloven gjør at den som skal drive drosjesentral må søke fylkeskommunen om godkjenning. Endringene trer i kraft 1. september 2024.

Alle som driver drosjesentral i dag, må ha fått godkjenning fra fylkeskommunen innen 1. mars 2025.

  • Det blir etablert en digital løsning for å søke drosjesentral. Løsningen vil bli tilgjengelig via denne siden, men er ikke på plass før rundt midten av oktober. Vi tar ikke imot søknader før løsningen er på plass.
  • Innehavere av drosjeløyve må være tilsluttet drosjesentral innen 1. mars 2025. Det vil bli etablert en digital løsning hvor de godkjente drosjesentralene registrerer hvilke løyvehavere de har tilsluttet. Vi vil informere nærmere om dette på denne nettsiden når løsningen er på plass.

Grunnleggende krav

Endringene i lovverket om godkjenning av drosjesentraler innebærer krav om at søker

  1. driver en faktisk og varig virksomhet i Norge
    Sentralen må ha fast forretningsadresse i Norge, være registrert i Foretaksregisteret og ha en daglig leder med kontor i Norge.
  2. har god vandel
    Daglig leder kan ikke være fradømt retten til å drive næringsvirksomhet, eller være ilagt straff for en alvorlig lovovertredelse.
  3. har tilfredsstillende økonomisk evne
    Sentralen og daglig leder for nyopprettet selskap skal ikke ha vesentlige forfalte og ubetalte gebyr-, avgifts- og skatterestanser, eller være under konkursbehandling.

    Sentralen skal også legge frem en garantierklæring fra bank eller forsikringsselskap. Garantierklæringen må ha en kroneverdi tilsvarende 27 000 euro. Hva beløpet skal utgjøre i norske kroner (NOK), vil bli opplyst om i søknadsskjemaet.

Behandling av søknad om drosjesentral har et løyvegebyr på 3 700 kroner.

Drosjesentralens plikter

Endringen i lovverket innebærer at drosjesentralen pålegges en rekke plikter, for eksempel å føre opplysninger om

  • løyvehavere tilsluttet sentralen og sine sjåfører
  • løyvenummer og registreringsnummer på drosjene
  • taksameter og dens serienummer
  • antall tilgjengelige drosjer til enhver tid, og geografiske områder de dekker
  • antall drosjer utstyrt for transport av funksjonshemmede

Sentralen har plikt til å ha et tilbud til transport av funksjonshemmede, men kan samarbeide med andre sentraler om dette. Sentralen plikter også å ha en klageordning for kunder.

Videre skal drosjesentralen samle inn og lagre en rekke opplysninger for innrapportering til ulike myndigheter.