Forskningsbasert prosjekt i sosiologi og sosialantropologi
Vilde ble først plukket ut som en av tre finalister til Holbergprisen i skolen. Gjennom faget sosiologi og sosialantropologi har hun og de andre elevene jobbet forskningsbasert om et selvvalgt tema. Godt støttet av lærerne ble det en lærerik prosess, med Vildes nominasjon og seier som “kronen på verket”.
Juryens tilbakemelding
I prosjektet «Men du ser ikke syk ut» har Vilde forsket på hvordan ME-pasienter opplever møtet med helsevesenet. Hun har gjennomført intervjuer med flere ME-pasienter og undersøkt hvordan de opplever møtet med helsevesenet. Tidligere forskning på denne pasientgruppen viser at de ofte møtes med mistro og stigma, og forskeren forholder seg aktivt til denne forskningen i arbeidet sitt.
Juryen kaller dette et modig prosjekt, hvor forskeren tar utgangspunkt i egne erfaringer, og samtidig viser at hennes og andres erfaringer ikke eksisterer i et vakuum.
Lærerikt og spennende
Vilde forteller at skriveprosessen var utrolig lærerik og spennende. Det var viktig å kunne velge tema for studien selv. Det økte motivasjonen og ga dyp innsikt i et tema jeg var genuint interessert i, sier hun. Det var nytt for meg å jobbe med metode og skrive et rent teorikapittel. Jeg fikk heldigvis god veiledning av lærerne og leste i tillegg tidligere oppgaver med samme kvalitative forskningsmetode som jeg brukte.
Samarbeid
Vilde forteller videre at samarbeidet med de andre elevene og sosiologi-verkstedet betydde mye for at hun kom i mål på en så god måte. Lærerne våre, Jon Åsen Brunner og Synnøve Skjelten stilte opp og var veldig tilgjengelige. Etter skoletid hadde vi verksted og der fikk jeg mye input til oppgaven min. Vi elever leste også hverandres ideer og utkast og ga hverandre tilbakemelding.
Uvirkelig
Holbergprisen i skolen, har gitt oss en viktig forsmak på videre akademiske studier og forskning, sier Vilde. Det viktigste for meg var å belyse et viktig tema og få økt kunnskap. Jeg tenkte at det var mange andre gode oppgaver her på Valler, så det var nesten uvirkelig da jeg fikk vite at jeg kom hele veien til finalen i Bergen.
Holbergprisen i skolen
Holbergprisen i skolen er den største nasjonale forskningskonkurransen for elever i den videregående skolen. Formålet er å vekke ungdoms interesse for Holbergprisens fagområder, de humanistiske og samfunnsvitenskapelige fagene. Hvert år sender over 1000 elever inn forskningsarbeidene sine.
Under Holberguken i Bergen i starten av juni, ble Vilde utropt som vinner. Det var stort for Vilde, lærerne hennes som også var tilstede, og for Valler videregående skole.
Vi gratulerer Vilde med prisen!
Nyhetsartikkel fra Holbergprisen
Nyhetsartikkel fra forskning .no