Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel.
Marius Fält-Vannum, Akershus fylkeskommune
– Fylkesrådet ønsker å endre takst- og sonesystemet for kollektivtrafikken i Akershus, slik at det blir enklere og billigere å reise kollektivt. Derfor skal vi utrede modeller for hvordan takst- og billettsystemet kan bli mer fleksibelt og mer rettferdig, sier fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim (H).
Dagens prismodell har i hovedsak ligget fast siden 2011, i forbindelse med at Ruter AS ble opprettet i 2008.
Fylkesråd for samferdsel har laget en forstudie: Utredning av prismodeller – fase I, som grunnlag for å kunne avgrense et mer spisset utredningsarbeid i en neste fase av utredningen.
Ønsker tilbakemelding
– Fylkeskommunen skal ikke trekke noen konklusjon om fremtidig prismodell på grunnlag av denne forstudien. Men vi skal bruke det til å avgrense hvilke alternativer fylkeskommunen i 2025 skal utrede mer grundig, sammen med Oslo kommune og Ruter, sier Snortheim.
Fylkeskommunen vil gjerne ha kommentarer og innspill på de problemer og utfordringer som er belyst, om det er momenter som mangler og hvilke typer løsninger som er aktuelle å utrede nærmere i en neste fase. Derfor er utredningen sendt på høring til kommunene og berørte transportmyndigheter.
– Utredningen belyser også store kostnader, dersom flere av dagens sonegrenser forsvinner. Derfor trenger vi konstruktive innspill om hvordan vi kan sikre høye nok billettinntekter, til at vi ikke må kutte i antall avganger, sier Snortheim.
Utredet fire nye prismodeller
Rapporten fra forstudiet peker på fire eksempler på pris-modeller. Disse er valgt for å få fram alternativer som kan bidra til blant annet økte kollektivandeler på lokale reiser i Akershus:
Modell 1: «Kommunebillett» som et tillegg til dagens sonemodell
Dagens sonemodell videreføres med felles takster for Oslo og Akershus, men i tillegg innføres en «kommune-billett» slik at alle innbyggere i Akershus kan reise på én-sone-billett innenfor egen kommune (enkeltbillett og månedskort).
Modell 2. Fem delregionale soner
Modellen innebærer en videreføring av dagens sonesystem, men med færre soner for å eliminere de viktigste randsonene.
Modell 3. Avstandsbasert betaling i Akershus
Eksemplet tar utgangspunkt i at Oslo ønsker å opprettholde en sonebasert løsning, og at det innføres lik kilometer-basert prising for alle kollektivreiser i Akershus (tog, buss, med mer).
Modell 4. Personlig sone
Personlig sone er en mellomting mellom avstands- og sonebasert system, der den reisende selv definerer sitt avreisested og får angitt sonegrenser ut fra en satt avstand fra dette punktet. Hver enkelt person vil dermed oppleve å ha et individuelt sonekart.
– De fire modellene bidrar på forskjellig vis til å redusere ulempen ved å krysse en sonegrense. I en samlet vurdering, er det viktig å veie gevinstene opp mot ulempene som kan følge med, som for eksempel reduserte billettinntekter, sier Håkon Snortheim.
Fristen for høringen av utredningens fase 1, er 1. mars 2025.