Samlet om kollektivkrav

Fylkesrådsleder og fylkesråd for samferdsel hadde tirsdag 20. august et møte med Bærum kommune om trafikksituasjonen på E18 Vestkorridoren. I frustrasjonen over at samferdselsministeren ikke ønsker å rydde opp i køkaoset, har fylkeskommunen og kommunene utarbeidet egne forslag som oversendes Statens vegvesen.   

Fra venstre: Eirik Bøe (V), leder for hovedutvalg for klima, miljø og utvikling i Bærum kommune, Anette M. Solli (H), fylkesrådsleder i Akershus fylkeskommune, Lisbeth Hammer Krog (H), ordfører i Bærum kommune, og Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune Malene Eilertsen, Akershus fylkeskommune

– Situasjonen for innbyggerne i Asker og Bærum er uholdbar, og ødelegger hverdagen til folk. Dette er blant de mest trafikkerte strekningen i landet. Det er overraskende at ikke samferdselsministeren tar et større ansvar for å bedre situasjonen. Støre-regjeringen er opptatt av å følge alle situasjoner nøye, men tydeligvis ikke denne, sier fylkesrådsleder Anette Marie Solli (H).    

Tiltak: åpne kollektivfeltene og styrke kollektivtilbudet 

Akershus fylkeskommune og Bærum kommune foreslår overfor Statens vegvesen å åpne kollektivfeltene for elbiler i helgene. I tillegg bør det etableres 3+-felt for elbiler på hele strekningen for å fremme samkjøring. Det betyr minst to passasjerer i tillegg til sjåfør.  

Fylkeskommunen står ved kravet om ytterligere belønningsmidler til kollektivtrafikken i Akershus for å styrke kollektivtilbudet inn mot Oslo.  

– Solberg-regjeringen gav ekstra støtte til kollektivtransporten når tunnelene i Oslo ble rehabilitert i sin tid, påpeker fylkesrådslederen   

 – Vi har gjennomført trafikkanalyser, og har nå konkrete forslag til hvordan vi kan bedre trafikkflyten langs E18. En stor andel av trafikken forbi Sandvika er lokaltrafikk, og strupes unødvendig som følge av stengt Ring 1, sier fylkesråd for samferdsel Håkon Snortheim (H).    

Lokaltrafikk og framkommelighet for buss 

Trafikken mellom Asker sentrum og Sandvika mangler kapasitet på sideveier. Det gjør at E18 fungerer som en lokalvei mellom disse to tettstedene. Rutebussene på sideveinettet står lengre i kø nå enn før Statens vegvesen begrenset kapasiteten på E18. Fremkommelighet for buss på E18 er kun et problem i rushtiden som følge av ekstra rushtidsavganger. Utenfor rushtid i ukedagene er fremkommelige for buss ikke et stort problem.  

– Trafikkaoset på E18 forplanter seg inn på sideveiene, og skaper trafikkfarlige situasjoner og forsinker kollektivtrafikken andre steder. Bussene som kjører parallelt med E18 står nå mer i kø enn tidligere, sier samferdselsråden.  

Trenger handling nå 

– Nå må regjeringen og Statens vegvesen handle og beslutte, ikke bare vurdere. Det vi opplever har dramatiske konsekvenser, sier ordfører i Bærum kommune, Lisbeth Hammer Krog (H).