Stenger strekning på T-banen for å koble på Fornebubanen

I 2025 gjøres flere store oppgraderinger av T-banenettet i Oslo og Bærum. I perioder vil det bli buss for T-bane på flere strekninger, og Majorstuen stasjon vil være stengt deler av året. – Dette vil være krevende for manges reisehverdag, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel.  

Håkon Snortheim, fylkesråd for samferdsel, og Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune fikk se byggeplassen ved Majorstua. I bakgrunnen ses tunnelåpningen for Fornebubanens vestgående løp. Jan Ivar Bøe, Akershus fylkeskommune

Årsaken er arbeidene med å koble på Fornebubanen, oppgradere Majorstuen stasjon og innføring av nytt signalsystem. Fornebubanen skal kobles på det eksisterende T-banenettet ved Volvat, vest for Majorstuen. T-banen oppgraderes for å gi raskere reiser og flere avganger.

Fra 28. mars til 3. november stenger T-banens linje 2 og 3 fra Bærum mellom Borgen og Majorstuen. For reisende, blir endeholdeplassen Borgen. Det blir satt inn buss for bane på strekningen. I tillegg vil det bli løpende kveldsarbeid i hele T-banenettet, og det planlegges et større arbeid over sommeren, hvor det er ventet færre reisende i kollektivtrafikken. 

– Stengingen mellom Borgen og Majorstua vil ramme folk i Bærum som skal til Oslo. Midlertidige stenginger og alternative reisemåter vil bety ekstra reisetid i hverdagen for mange. Ruter vil sette inn buss for bane, og også styrke busstilbudet på flere busslinjer i Bærum i perioden, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel.  

– Min oppfordring, er å prøve litt ulike alternativer, og finne en løsning som passer seg og sin hverdag. Sjekk Ruter.no og Ruterappen for å se hvordan dette preger din reise. Jeg håper at folk i minst mulig grad velger bilen i stedet for å reise kollektivt, sier Snortheim.  

Det tar ca. 17 minutter å gå fra Borgen stasjon til Majorstuen stasjon, sju minutter på sykkel og fem minutter med buss.

Les mer på nettsidene til Ruter: T-banen oppgraderer i 2025 – slik reiser du

T-baneløftet 

Fornebubanen blir en ny strekning til en del av Osloregionen som er i stor vekst, og et viktig bidrag til det store T-baneløftet. Det blir seks stasjoner på de viktigste knutepunktene og utviklingsområdene langs strekningen. 95 prosent av tunnelen er nå ferdigsprengt, og nå klargjøres det for påkobling av Fornebubanen på Majorstuen. Fornebubanen vil gå gjennom sentrum, og ut på en av de østlige grenbanene. Fornebubanen er planlagt ferdigstilt i 2029.  

– Fornebubanen vil forbedre hverdagen for folk som bor, jobber og ferdes langs strekningen fra Oslo til Fornebu. Banen vil koble Bærum og Oslo tettere sammen. Når oppgraderingen av T-banenettet er ferdig, vil Stor-Oslo være mer tilgjengelig enn noen gang, der folk kommer nærmere hverandre gjennom bedre forbindelse på tvers av byen, sier Håkon Snortheim.  

Pressen var invitert til orientering og befaring 11. mars. Fylkesråd for samferdsel Håkon Snortheim og Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel, innledet. Irene Måsøval, direktør Fornebubanen, Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter AS og Birte Sjule, konsernsjef i Sporveien AS, orienterte om prosjektet, hvordan kollektivtilbudet blir når alt er ferdig, og om alternativt kollektivtilbud i stengningsperioden. 

Dette skal gjøres:  

  • Påkobling av Fornebubanen til eksisterende T-banenett. Tunnelen fra Fornebu, via Lysaker, Vækerø og Skøyen, skal kobles på T-banenettet ved Volvat.  
  • Modernisering av Majorstuen stasjon. Det betyr å rette ut sporene og plattformene, bygge lengre tak over plattformene, etablere en ny gang- og sykkelbru, og lage mer effektive og flere adkomster for passasjerene. Det er avgjørende for å skape plass til åtte tog i timen fra Fornebubanen, slik at samlet antall tog i timen gjennom sentrumstunnelen kan økes fra 28 til 36 tog i timen. 
  • Installasjon av nytt signal- og sikringsanlegg (CBTC). Dagens system er fra 1960-tallet. 
Pressekonferanse i regi av Ruter, Fornebubanen og Sporveien, med befaring på byggeplassen ved Volvat, der Fornebubanen skal kobles på T-banenettet. Jan Ivar Bøe, Akershus fylkeskommune