Retningslinjer for tilskuddsordning - Oslofjordsatsingen 2025

1. Bakgrunn for ordningen

Målet for Akershus fylkeskommune sin helhetlige og tverrfaglige Oslofjordsatsing er å bidra til en forsterket innsats i fylkeskommunens og samfunnets arbeid for å gjøre Oslofjorden frisk, og for bedring av allmennhetens tilgang til fjorden. 

Oslofjorden og vannmiljø på Østlandet skal være friskmeldte senest innen 2027 eller senest innen 2033, i henhold til krav og føringer gjennom den nasjonale vannforskriften. Fylkeskommunen bidrar til å oppnå dette målet gjennom sitt ansvar knyttet til vannforskriften og bidrag til gjennomføringen av regjeringens Helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden. 

For å styrke fylkeskommunens bidrag ytterligere, ble det opprettet en tilskuddsordning i 2024 - «Oslofjordsatsing 2024» - som videreføres i 2025 som «Oslofjordsatsing 2025». 

Gjennom ordningen vil det gis støtte til prosjekter som kan bidra til en bedret miljøtilstand i Oslofjorden og nedbørsfeltet gjennom å redusere negative påvirkninger eller forsterke positive påvirkninger. Tilskuddsordningens økonomiske ramme er i 2025 15 mill NOK.

Det kan søkes om delfinansiering til prosjekter og aktiviteter innenfor følgende kategorier:

  • Landbruksavrenning
  • Forurensning og avløp
  • Fiskepåvirkning
  • Friluftsliv
  • Innovasjon og bedriftsnettverk
  • Kommunikasjon  

1.1. Hvem har besluttet ordningen 

Ordningen er besluttet av fylkesrådet i Akershus. 

2. Formål og målgruppe

2.1. Mål, bruker- og samfunnseffekter  

Midlene skal bidra til en forsterket innsats i fylkeskommunens og samfunnets arbeid for å gjøre Oslofjorden frisk, og for bedring av allmennhetens tilgang til fjorden. 

Grunnlaget for fylkeskommunens prioriteringer er Klima- og miljødepartementets «helhetlige tiltaksplan for en ren og rik Oslofjord med et aktivt friluftsliv». Fylkeskommunen har tatt utgangspunkt i fem innsatsområder for å bidra til akselerasjon i fylkeskommunens og samfunnets arbeid før å gjøre Oslofjorden frisk, og for bedring av allmennhetens tilgang til fjorden. Disse fem satsingene er:

  • Forbedre styringen av samfunnets samlede innsats for fjorden og nedbørfeltet
  • Fjerne negative påvirkninger på fjorden og nedbørsfeltet
  • Forsterke positive påvirkninger på fjorden 
  • Mobilisere engasjement og oppslutning til arbeid med fjorden og nedbørsfeltet 
  • Sikre nødvendig finansiering til arbeidet med fjorden og nedbørsfeltet

Basert på innsatsområdene skal tilskuddsordningen bidra til de fire siste innsatsområdene med disse resultatmålene: 

  • Delfinansiering av prosjekter for å fjerne negative påvirkninger på fjorden og nedbørsfeltet 
  • Delfinansiering av prosjekter for å forsterke positive påvirkninger på fjorden 
  • Delfinansiering av prosjekter for mobilisering og oppslutning for fjorden og nedbørsfeltet 
  • Delfinansiering av prosjekter for nye måter å finansiere opp arbeid med fjord og nedbørsfelt 

For å sikre at prosjektene som mottar støtte bidrar til formålet med ordningen er det satt opp følgende effektmål som også vil bli vektlagt i vurderingen av søknadene: 

Effektmål, tiltak og forventet effekt - vurderingskriterier Oslofjordsatsingen 2025
Nr. Effektmål Tiltak Forventet effekt av prosjektet – flere effekter kan krysses av og beskrives/kvantifiseres
1 Ren Oslofjord Gjennomføre tiltak som gjør Oslofjorden renere (redusere utslipp, avrenning) Reduserer utslipp (hva slags utslipp og hvor mye). Reduserer avrenning (hvor mye og med hvilken effekt).
2 Rik Oslofjord Gjennomføre tiltak som bedrer tilstanden for sårbare arter, naturtyper og kulturminner Forbedrer sårbare arter (hvilke). Øke fiskebestand (hvilken og hvor mange). Ivaretar naturtyper (hvilke og hvor mye). Bevaring av kulturminner (hvilke og hvor mange). Øker karbonbinding (hvordan og hvor mye). Økt verdiskapning.
3 Tilgjengelig Oslofjord Gjennomføre tiltak som fremmer et aktivt friluftsliv Økt tilgjengelighet (hvor mye og for hvem). Økt mobilisering (hvordan og hvor mange).

2.2. Hvem kan søke om midler fra ordningen 

Ordningen rettes mot kommuner, miljøorganisasjoner/ stiftelser, bedrifter, frivillige organisasjoner og forskningsinstitusjoner.

3. Indikatorer på måloppnåelse  

Søkermassen, type prosjekter og gjennomgang av sluttrapporter vil indikere i hvilken grad resultat- og effektmål med tilskuddsordningen oppnås.   

3.1. Tildelingskriterier  

  • Tilskuddet skal gå til å finansiere utstyr, godtgjørelse til deltakere og annet som er nødvendig for å gjennomføre prosjektet.
  • Tildeling av midler baserer seg på en skjønnsmessig vurdering av enkeltsøknadenes kvalitet, effekt og gjennomføringsevne samt tildelingskriteriene for øvrig, sett opp mot en helhetsvurdering av prosjektenes spredning på de ulike kategoriene og overordnede effektmålene. 
  • Det kan søkes om delfinansiering til prosjekter og aktiviteter innenfor følgende kategorier:
    • Landbruksavrenning
    • Forurensning og avløp
    • Fiskepåvirkning
    • Friluftsliv
    • Innovasjon og bedriftsnettverk
    • Kommunikasjon  
  • Hovedvekten av midlene i ordningen vil gå til tiltak direkte i Oslofjorden. 
  • Søker må beskrive eller kvantifisere forventet effekt av prosjektet eller tiltaket i tråd med effektmålene beskrevet i retningslinjene.
  • Prosjektene skal primært være rettet mot tiltak innad i Akershus geografien. 
  • Tilskuddsmidlene kan maksimalt utgjøre 50% av totale prosjektkostnader. For vannområdene kan tilskuddet i særskilte tilfeller utgjøre en høyere prosentandel. Total andel offentlig finansiering kan ikke overstige 100 %. 
  • Egeninnsats kan inngå i prosjektkostnadene. Timesatsen for prosjektmedarbeidere og deltakere skal dekke faktiske kostnader, og beregnes med 0,9 ‰ av brutto årslønn, begrenset oppad til 1.000 kr pr. time.
  • Prosjekter skal med fylkeskommunens eventuelle støtte ha oppnådd fullfinansiering. 
  • Til prosjekter for naturrestaurering må det sannsynliggjøres at tiltaket fører til varig habitatsforbedring. Midlene kan benyttes både til utredning og til gjennomføring av tiltak. 
  • Midlene må disponeres som beskrevet i søknaden. Midlene kan ikke senere omdisponeres med mindre dette godkjennes etter søknad til Akershus fylkeskommune.
  • Støtten kan gis som såkalt bagatellmessig støtte til private bedrifter, dersom vilkårene for dette er til stede. Bedrifter skal i søknaden oppgi om de har mottatt tidligere bagatellmessig støtte, samt eventuelt tidspunkt og størrelse for støtte. 

3.2 Tiltak og prosjekter som ikke finansieres

  • Prosjektsøknader som er innvilget støtte på andre av fylkeskommunens ordninger, vil som utgangspunkt ikke gis støtte under ordningen Oslofjordsatsing. Søkere skal oppgi andre ordninger de har mottatt støtte på eller søker på. For søknader som har søkt på andre ordninger hos fylkeskommunen, eller mottatt fra andre ordninger, legges det opp til at det gjøres en nærmere vurdering sett på tvers av ordninger. 
  • Det gis ikke generelt driftstilskudd.
  • Det vil ikke være mulig å søke om midler for inneværende år ved eventuell manglende rapportering for året før. Det er heller ikke mulig å søke midler gjennom årets ordning dersom eventuelt tilskudd for fjoråret ble krevd tilbakebetalt som et resultat av uriktige opplysninger, eller at tilskuddet ikke ble benyttet i samsvar med fastsatte betingelser.
  • Det gis ikke støtte til prosjekter der det er uavklart hva utfallet blir av andre søknader om finansiering eller andre typer avklaringer om finansiering som utestår.

4. Kunngjøring  

Alle tilskuddsordninger Akershus fylkeskommune forvalter kunngjøres på Akershus fylkeskommunes hjemmeside under tilskudds- og støtteordninger. 

Tilskudd Oslofjordsatsing kunngjøres også på regionalforvaltning.no.  

I tillegg vil fylkeskommunen distribuere informasjon om ordningen i utvalgte kanaler.

4.1. Hvordan søke 

Søknaden fylles ut og sendes gjennom regionalforvaltning.no. I skjemaet på regionalforvaltning.no står forklarende hjelpetekster til feltene som skal utfylles. 

Det vil arrangeres en søkerkonferanse på internett (Teams), med muligheter for å stille spørsmål om ordningen og hvordan du søker.

5. Krav til søknad 

Krav til innhold i søknaden fremgår av skjemaet på regionalforvaltning.no. I disse kravene er følgende forhold inkludert: 

  • Søknaden må inneholde en beskrivelse av prosjektet, tidsrom og milepæler for gjennomføringen, et budsjett som viser hvordan midlene er tenkt brukt, samt finansieringsplan.
  • Søknaden skal beskrive hvorfor tilskuddet er nødvendig og hvilke andre ressurser som benyttes og utløses (f.eks. frivillig innsats).  
  • Hvis søker organiserer flere aktører, må det framgå av søknaden, inkludert hvem som er juridisk og økonomisk ansvarlig. 
  • Søkeren må ha et organisasjonsnummer.
  • Søker må beskrive eller kvantifisere forventet effekt av prosjektet eller tiltaket i tråd med effektmålene beskrevet i søknadsskjemaet.
  • For at fylkeskommunen skal kunne ta stilling til om vilkårene for eventuell bagatellmessig støtte er oppfylt, skal det opplyses i søknaden om søkeren har mottatt bagatellmessig støtte i inneværende og de to forutgående regnskapsårene. For å kunne motta bagatellmessig støtte, kreves det at mottaker ikke har mottatt mer enn 300 000 euro over en periode på tre regnskapsår. Mer om bagatellmessig støtte til private bedrifter her (regjeringen.no)

6. Behandling av søknader  

Søknadsbehandlingen skal følge krav til god forvaltningsskikk, habilitet og etisk adferd. Søknaden skal vurderes i tråd med opplysninger gitt i søknad, annen tilgjengelig og relevant informasjon og i tråd med tildelingskriterier for ordningen. Søker skal få skriftlig svar på sin søknad.  

Søknader behandles samlet etter søknadsfrist som oppgis på siden for tilskuddsordning «Oslofjordsatsing» på afk.no.  

Tilskuddet kan tildeles bedrifter etter reglene om bagatellmessig støtte, som er et unntak fra det generelle forbudet mot offentlig støtte i EØS-avtalen. For å kunne motta bagatellmessig støtte, kreves det at mottaker ikke har mottatt mer enn 200 000 euro over en periode på tre regnskapsår.  Søker må i søknaden svare på spørsmål knyttet til om er mottatt offentlig støtte annet steds fra.

6.1.  Klageadgang og innsyn i saken 

Vedtaket fra søknadsbehandlingen kan påklages til Akershus fylkeskommunes klagenemd, jf. forvaltningslovens kapittel VI. 

Klagen sendes til Akershus fylkeskommune, e-post: post@afk.no, ev. Postboks 1200 Sentrum, 0107 Oslo. Frist for å klage er tre uker fra datoen i svarbrevet til søknaden.

Mottakeren kan også be om å få se sakens dokumenter, jf. forvaltningsloven paragraf 18 og 19. 

7. Krav til oppfølging fra tilskuddsmottaker  

7.1. Aksept av støtte

Tilskuddsmottaker må returnere akseptbrevet vedlagt tildelingsbrevet før støtte kan utbetales.

7.2. Prosjektregnskap 

Et enkelt prosjektregnskap skal legges ved sluttrapporten. Prosjektregnskapet skal bekreftes av regnskapsansvarlig for virksomheten som har mottatt tilskuddet. 

Ved støttebeløp gjennom tilskuddsordningen på mer enn kr 300 000, vil fylkeskommunen vurdere å stille krav om bruk av offentlig godkjent revisor for godkjenning av regnskapet.

7.3. Profilering og markedsføring 

I aktuelle sammenhenger skal det informeres om at prosjektet har fått støtte via Akershus fylkeskommune. Bruk fylkeskommunens logo. 

7.4. Krav til rapportering fra tilskuddsmottaker  

Søker må dokumentere bruken av tilskuddsmidlene gjennom en sluttrapport som beskriver gjennomføringen av prosjektet og resultatene fra prosjektarbeidet. Det skal legges ved et enkelt prosjektregnskap.  

Frist for innsendelse av sluttrapport er senest 1 måned etter prosjektet er avsluttet til avtalt dato med fylkeskommunen. 

Prosjekter som går utover 2025, må ha skriftlig avtale med fylkeskommunen om dette enten gjennom tilsagnsbrevet eller gjennom senere skriftlig avtale. Der prosjekter ut fra sine omstendigheter må fortsette utover 2025, og dette ikke fremgår av vilkår i tilsagn, skal mottakere snarest mulig ta opp dette med fylkeskommunen for avklaring og for å diskutere ny sluttdato. I slike tilfeller skal søker sende en eller flere foreløpige statusrapporter etter nærmere avtale med fylkeskommunen. Samtidig skal eventuell ny sluttdato skriftlig avtales med fylkeskommunen. 

Ubenyttede bevilgede midler skal tilbakeføres til fylkeskommunen så snart som mulig. Fylkeskommunen må kontaktes i forkant av tilbakeføringen for praktisk gjennomføring.

Ved tilsending av tilsagnsbrev, sendes også en rapporteringsveileder som søker skal legge til grunn for rapportering hvis søker aksepterer tilsagnet.

8. Oppfølging og kontroll  

Akershus fylkeskommune vurderer mottatt rapportering, foretar en rimelighetskontroll, og vurderer om det er behov for ytterligere oppfølging. Akershus fylkeskommune og/eller Akershus fylkesrevisjon har rett til innsyn i relevant dokumentasjon. 

Akershus fylkeskommune forventer at søkeren etterlever krav til god forretningsskikk og relevant regelverk for sin organisasjon. Vi forventer at søker tar hensyn til krav som universell utforming og miljø, etisk og sosialt ansvar for forsvarlig produksjon, handel og forbruk. 

8.1. Bortfall eller forkorting av tilskudd  

Manglende rapportering medfører varsel og eventuell utførelse av krav om tilbakebetaling av tilskuddet.  

Dersom det er gitt uriktige opplysninger eller tilskuddet ikke er benyttet i samsvar med fastsatte betingelser, kan fylkeskommunen kreve bevilgede midler tilbakebetalt – helt eller delvis. 

9. Økonomiforvaltningsrutiner i Akershus fylkeskommune

9.1. Utbetaling  

Tilskuddsbeløp utbetales i samsvar med retningslinjene for ordningen og slik det er beskrevet i vedtak/beslutning om innvilget tilskudd. Alle tilskuddsbeløp skal være attestert og godkjent før utbetaling kan skje.  

9.2. Intern kontroll hos Akershus fylkeskommune  

Akershus fylkeskommune har gjennom felles rutiner for tilskuddsforvaltning, etablert systemer, rutiner og tiltak som skal sikre kvalitet i saksbehandling ved tildeling og utbetaling av tilskudd.  

10. Evaluering av ordningen  

Tilskuddsordningen skal evalueres årlig.