Åpnet ny rundkjøring i AskerNy rundkjøringen i krysset mellom Bleikerveien og Røykenveien i Asker kommune ble markert 24. juni. Samferdselsråd Håkon Snortheim og varaordfører Monica Therese Vee Bratlie fikk æren av å klippe snoren. Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel og varaordfører Monica Therese Vee Bratlie (H) klippet snoren på ny rundkjøringen i krysset mellom Bleikerveien og Røykenveien. Jan Ivar Bøe, Akershus fylkeskommune – Dette er et prosjekt som mange har ventet på, og som vil gjøre hverdagen både tryggere og enklere for dem som ferdes i området. Målet har vært å skape bedre framkommelighet for gående og syklende gjennom krysset, og samtidig sikre god framkommelighet for kollektivtrafikken. Derfor har vi bygget om krysset til en moderne rundkjøring som gir bedre trafikkflyt og økt trafikksikkerhet, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel. Prosjektet omfatter også rundt 300 meter med sykkelvei med fortau på vestsiden og 300 meter gang- og sykkelvei på østsiden. Det er plantet 68 trær og 2500 stauder ved anlegget. Det er også satt opp støyskjermer, busslommen er oppgradert og det er satt opp nytt leskur. Det passerer mer enn 20 000 kjøretøy i døgnet på veien, samt mange gående og syklende. – Takk til alle som har bidratt til gjennomføring av prosjektet, og ikke minst til innbyggerne og trafikanter som har vist tålmodighet gjennom anleggsperioden, sier Håkon Snortheim. Vil du se denne videoen må du godkjenne funksjonelle informasjonskapsler. Les mer om prosjektetProsjektet omfatter også rundt 300 meter med sykkelvei med fortau på vestsiden og 300 meter gang- og sykkelvei på østsiden. Det er plantet 68 trær og 2500 stauder ved anlegget. Jan Ivar Bøe, Akershus fylkeskommune Publisert av Jan Ivar Bøe Publisert 25.06.2026 09.27 Sist endret 26.06.2026 10.03