Illustrasjonsbilde: Lillestrøm
Lillestrøm kommune
25. juni vil fylkesrådet i Akershus og byrådet i Oslo behandle planforslaget. Høringen starter 29. juni, og alle som ønsker det kan komme med innspill.
Skal møte veksten i regionen
I dag bor det drøyt 1,4 millioner mennesker i Oslo og Akershus. Det er over en fjerdedel av hele Norges befolking. Frem mot 2040 forventes befolkingen å vokse til over 1,6 millioner mennesker. Den nye planen skal sørge for at denne veksten skjer på en måte som gir gode lokalsamfunn, effektive transportsystemer og tar vare på natur og matjord.
– Stadig flere ønsker å bo i regionen vår. Det krever at vi planlegger bedre sammen. Denne planen gir en retning på hvordan vi sammen med kommunene våre kan få det til – samtidig som det kommunale selvstyret ivaretas, sier fylkesrådsleder Anette Marie Solli (H)
– For Oslo, som hovedstad og med sentral plassering midt i regionen, dreier dette seg først og fremst om hvordan vi best legger til rette for smidige, håndterbare og bærekraftige reiser i regionen. Det vil vi få til med denne planen, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg (H).
Dette skal planen bidra til
Den regionale areal- og mobilitetsplanen bygger videre på dagens struktur, og er en oppdatering av areal- og transportplanen fra 2015. Oppdateringen tar høyde for nye geografiske rammer, nasjonale og internasjonale mål og oppdatert kunnskap. Et av de mest sentrale målene planen skal bidra til å nå, er det nasjonale nullvekstmålet for byområdene som er forankret i byvekstavtalen for Oslo og Akershus.
Planen skal være et verktøy for felles prioriteringer og gi en tydelig retning for utviklingen av areal og mobilitet i Oslo og Akershus. Planforslaget sendes ut på høring fra 29. juni, og markerer et viktig steg i arbeidet med å legge til rette for en bærekraftig utvikling i regionen.
Planens overordnede grep er å ha arealeffektiv vekst i prioriterte vekstområder, slik at vi får gode lokalsamfunn, attraktivitet i næringslivet, unngår nedbygging de store sammenhengende naturområdene, bevarer grønne korridorer mellom stedene, og begrenser utslipp. Samtidig skal planen legge til rette for gode lokalpolitiske prosesser i kommunene.
– Skal vi løse natur- og klimakrisen, og samtidig bidra til en levende region der folk kan leve gode liv, trenger vi en felles plan. Denne planen er et tydelig skritt på veien mot å ivareta naturen, samtidig som vi i samarbeid med kommunene legger til rette for attraktive byer, gode nærmiljø og miljøvennlig transport sier fylkesråd for plan, kulturminner, klima og miljø Solveig Schytz (V).
I tillegg løfter planen frem nye temaer som er viktige for utviklingen av regionen – blant annet masseforvaltning, energi, Oslofjorden og bylogistikk.
– Ved å løfte frem nye temaer som energi, næringslivet, Oslofjorden og bylogistikk, får vi en plan som i større grad tar tak i utfordringene hele regionen står overfor, sier byråd for byutvikling Anita Leirvik North.
Samler vekst og tar vare på natur
Siden 2015 har regionen blitt større, og flere kommuner er kommet til i Akershus. Det gjør helhetlig planlegging enda viktigere. Ved å samle veksten i utvalgte områder, legges det til rette for mer levende og attraktive byer og tettsteder, med kortere avstander og bedre tjenester. Samtidig reduseres presset på natur og matjord.
Planforslaget legger opp til flere prioriterte vekstområder enn i planen fra 2015. Dette skal bidra til å møte veksten i regionen og ivareta behovene til kommunene i Akershus.
Planen bygger videre på kollektivtransporten som ryggraden i mobiliteten i regionen. Jernbane, T-bane og hovedbusstraséer skal ta de største reisestrømmene og bidra til et mer effektivt og miljøvennlig transportsystem.
Håper på mange innspill
Den politiske styringsgruppen som står bak forslaget til ny regional areal- og mobilitetsplan. Fra venstre: byråd for byutvikling Anita Leirvik North, byråd for miljø og samferdsel Marit Vea, fylkesråd for samferdsel Håkon Snortheim, fylkesråd for plan kulturminner, klima og miljø Solveig Schytz.
Akershus fylkeskommune
– Nå inviterer vi til innspill, slik at planen blir best mulig for hele regionen. Vi ser frem til å lese alle innspillene, sier en samlet styringsgruppe.
Høringen er en viktig del av medvirkningsprosessen, og er med på å sikre at planarbeidet blir godt forankret. Etter høringsperioden, vil alle innspillene bli vurdert og planen oppdateres. Deretter skal de til politisk behandling, med sikte på vedtak i bystyret i Oslo og fylkestinget i Akershus våren 2027.
Fremdrift
- Areal- og transportplan for Oslo og Akershus ble vedtatt i desember 2015. Etter evaluering i 2024 ble det enighet om behov for å oppdatere planen.
- Planprogrammet – «planen for planen» – ble vedtatt i juni 2025 (12. juni i fylkesrådet og 18. juni i Oslo bystyre). Planforslaget for regional areal- og mobilitetsplan behandles i fylkesrådet og byrådet 25. juni 2026.
- Høringen starter 29. juni 2026 og publiseres på Akershus fylkeskommune sine nettsider (afk.no). Høringsfristen er 23. oktober 2026.
- Endelig regional areal- og transportplan planlegges vedtatt i Akershus fylkesting og Oslo bystyre våren 2027.