Fylkeskommunalt springbrett for filmskapere

Mediefabrikken har utviklet filmskapere siden 1984. Hvert år, er rundt 300 unge filmskapere innom og produserer om lag 100 kortfilmer.

personer som lager film - Klikk for stort bildeAction: Filmopptak på Hovedøya med regissør Emma Tornes. Opptaket er gjort som en del av "Regiprogram for unge kvinner." Mediefabrikken

Onsdag 20. november feiret Mediefabrikken 40 års jubileum på Vega Scene i Oslo. Det ble en festdag med spennende faglig program, tilbakeblikk, filmvisninger og møte med filmskapere. (Se bilder nederst i saken)

Mediefabrikken er en del av Akershus fylkeskommune, og er et lavterskeltilbud til dem som vil utvikle seg som filmskaper, og øve seg på å fortelle sin historie på film. 

Fra Mediefabrikken til Hollywood

Av de om lag 100 kortfilmene som produseres årlig, havner enkelte på Kortfilmfestivalen i Grimstad. Noen av filmskaperne går videre og lager filmer til kino og filmer som går til topps på strømmetjenester som Netflix.

– Hadde aldri kommet til Hollywood uten Mediefabrikken, sier filmregissør Roar Uthaug.

Uthaug står bak suksessfilmer som «Troll», som er den mest sette på Netflix-filmen gjennom tidene, «Bølgen», «Fritt vilt»,  og Hollywood-filmen «Tomb Raider». Uthaug, som er i gang med «Troll2», tok ett-årig kurs i regi av Mediefabrikken, og fikk lage de filmene han ville. Det ga mersmak og mestringsfølelse, før han startet på Den norske filmskolen på Lillehammer.

– Takk for fantastisk innsats med å utvikle filmskapere gjennom imponerende 40 år! Over tid har vi sett tydelige ringvirkning av Mediefabrikkens arbeid, som i stor grad har bidratt til å rekruttere inn i den profesjonelle filmbransjen. Gratulerer og lykke til videre, sier fylkesrådsleder Anette Marie Solli.

Også filmskapere trenger å øve 

Mediefabrikken tilbyr veiledning innen alt fra idéutvikling og manusarbeid, til regiforberedelser, opptak og klipp. De låner også ut produksjonsutstyr gratis.

Guro Ekornholmen og Anniken Fjesme er veiledere ved Mediefabrikken, og har gjennom årene jobbet med en rekke talenter som har markert seg i bransjen:

Filmskapere trenger å øve, som alle kunstnere og idrettsutøvere. Når øving står i fokus, senkes skuldrene og filmen i seg selv blir mindre viktig. Da skjer det noe magisk, presset forsvinner og filmene blir bedre. 

Veilederne som selv er filmskapere, trekker fram at det må være kort vei fra idé til film, samt viktigheten av språk når de veileder. Kunsten er å gi tilbakemeldinger som gjør filmskaperne stolte, at de får lyst til å jobbe videre og vet hva de skal ta tak i.

Inspirert av hvordan toppidretten utvikler talenter

Ekornholmen og Fjesme understreker at Olympiatoppens talentarbeid har vært til inspirasjonen når det kommer til utvikling av metodikk.

Mediefabrikken er en av de viktigste talentsatsingene til Akershus fylkeskommune.  

– Vi er stolte av at Akershus fylkeskommune kan tilby et miljø der filmskapere kan få øve, utforske og praktisere filmfaget, slik at de kan realisere sitt potensiale og talent, sier Ole Jacob Johansen, fylkesråd for kultur, tannhelse og frivillighet. 

Fylkesråd Johansen åpnet jubileumsfesten på Vega Scene.

Mediefabrikken er mer enn bare et sted for talentutvikling, men jobber også med å få fram bredden, og skape mangfold og inkludering i bransjen. Blant annet har de et eget regiprogram for kvinner. 

Fra videoverksted til internasjonalt samarbeid  

Mediefabrikken startet som et videoverksted for ungdom som trengte arbeidstrening. Etter hvert, ble det utviklet kurs med opptakskrav. Som en del av opplæringen, deltok ungdommen i produksjon av videoer og filmer for oppdragsgivere, samt innholdsproduksjon for nærradioer. 

Mediefabrikken har også markert seg utenfor Norges grenser, med blant annet samarbeid med Forut Norge og Norad om videoverksted i Senegal.

Filmskapere om Mediefabrikken

 Petter S. Holmsen: – Mediefabrikken var en arena der jeg fikk muligheten til å bli en bedre filmskaper,  men enda viktigere, en arena der jeg lærte hvem jeg er som filmskaper.

Han står bak Netflix-serien Post Mortem og Julefilem Christmas as usual og Fjolls til fjells.

Thea Hvistendahl: – Her har jeg fått selvtillit, støtte, trening og et stort nettverk av dyktige filmskapere. Det er her jeg har lært å lage film. Mediefabrikken har betydd alt for meg. 

Hvistendahl står bak Karpe-filmen: «Adjø Montebello» (2017) og «Håndtering av Udøde» fra 2024.

Marius Myrmel: – Mediefabrikken har vært viktig for utviklingen av meg som regissør. Ved å bli utfordret på alt fra idè til siste finish på klipp har jeg blitt kjent med hva slags filmskaper jeg ønsker å være.

Myrmel står bak filmene: “Rustning” (kortfilm, 2018), “Gnisninger” (kortfilm, 2020), “Bristninger”(kortfilm fra NYTT KORT, kull 1, 2023) og “Frysninger”. (2016) Han vant Amanda for beste kortfilm med "Frysninger".

Om Mediefabrikken

  • er del av seksjon for kulturutvikling, frivillighet og friluftsliv i Akershus fylkeskommune
  • har ulike talentutviklingsprogrammer, og deler blant annet ut et produksjonsstipend fra Viken filmsenter (Viken Ung), til hele den tidligere Viken-regionen og Oslo
  • samarbeider med Viken filmsenter, VEGA scene i Oslo, kortfilmfestivalen i Grimstad og andre norske og internasjonale organisasjoner, som Sceen Talent Europe

Les mer