Fyrte av første tunnelsalve for Gjønnestunnelen

Første salven for den nye Gjønnestunnelen i Bærum er avfyrt. Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel, fikk æren av å trykke på knappen.  

Fylkesråd Håkon Snortheim (t.v.) stod for markeringen av første salve for nye Gjønnestunnelen. Akershus fylkeskommune

Når tunnelen står ferdig i 2030 vil den koble Bekkestua direkte til E18, og videre ut mot Fornebu.  

– Prosjektet vil gi bedre trafikksikkerhet og et bedre lokalmiljø. Trafikken flyttes bort fra boligområder og småveier i østre Bærum, og ned på hovedveien der den hører hjemme. Det betyr forhåpentligvis også mindre trafikk på andre fylkesveier inn mot Oslo, og gjør hverdagen bedre for mange innbyggere som i dag lever med høy trafikk tett på husveggene sine, sier Håkon Snortheim. 

Fylkesråden rettet i sin tale en stor takk til Statens vegvesen og prosjektledelsen for et solid arbeid, OHLA, som har fått ansvaret som totalentreprenør, og AFRY som har stått for detaljprosjekteringen.  

Gjønnestunnelen blir viktig for å avlaste Bekkestua og Stabekk for gjennomgangstrafikk, og vil knytte sammen Fornebu og området nord for E18. Med ny tunnel vil trafikken flyttes under bakken, noe som vil gi bedre trafikkflyt og redusere støy- og støvproblemer i lokalområder. 

E18 Vestkorridoren består av tre etapper, hvor kontrakten E105 Gjønnestunnelen er en del av Etappe 1, E18 Lysaker–Ramstadsletta.   

Les mer om prosjektet

Gjønnestunnelen (vegvesen.no)