Nordre Follo og Lørenskog nominert til Årets trafikksikkerhetskommune

Nordre Follo kommune og Lørenskog kommune er nominert til prisen Årets trafikksikkerhetskommune 2024. Vinneren kåres av Samferdselsdepartementet senere i år, og får én million kroner. 

Tre barn på skolevei - Klikk for stort bildeIllustrasjonsbilde Morten Brakestad

I år skal prisen for Årets trafikksikkerhetskommune deles ut for 13. gang. Samferdselsdepartementet inviterer fylkeskommunene til å nominere kandidater til prisen.  

– Nordre Follo og Lørenskog har utmerket seg med arbeid for bedre trafikksikkerhet i sine kommuner. Disse kommunene gjør en god og systematisk innsats for trafikksikkerhet, og jeg håper at de gjennom å være priskandidater kan være til inspirasjon for andre, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel.  

Begge kommunene er sertifisert Trafikksikker kommune, og har dermed godkjent trafikksikkerhetsplan.  

– Fylkesrådet legger nullvisjonen for antall drepte og hardt skadde i trafikken til grunn. Akershus er allerede i gang med kartlegging av de farligste skoleveiene, men i mellomtiden er det betryggende at kommunene bidrar med å ta trafikksikkerhetsarbeidet på alvor, sier Håkon Snortheim.  

Nordre Follo kommune 

Nordre Follo er en Trafikksikker kommune, og jobber med trafikksikkerhet i alle ledd. 

De samarbeider godt med Trygg Trafikk, og får mye bistand til å forbedre trafikksikkerheten i kommunene.  Dette engasjementet er spesielt tydelig gjennom deres kontinuerlige samarbeid med Trygg Trafikk, samt deres aktive deltakelse i Trygg Trafikk sitt Hjertesone nettverk, og samarbeid og erfaringsutveksling med andre kommuner. 

Ordfører i Nordre Follo kommune Cecilie Dahl-Jørgensen Pind (H) og Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel. Malene Eilertsen, Akershus fylkeskommune

– Vi har gjort mange tiltak de siste årene. Blant annet har vi en tverrfaglig gruppe som jobber med trafikksikkerhet, og en befaringsgruppe som vurderer skoleveier og ser på trafikkforhold. I tillegg tilbys opplæring til skoleledere, trafikkontakter, FAU og elever, sier ordfører i Nordre Follo kommune, Cecilie Dahl-Jørgensen Pind (H). 

– Trafikksikkerhet er et felles ansvar for kommune, politikere og enkeltindivider. Vi må lage trygge soner for ferdsel, og opptre med forsiktighet og respekt for andre når vi er ute i trafikken. Vi har ingen liv å miste, sier ordføreren.  

Lørenskog kommune 

Lørenskog har begynt det gode arbeidet med Hjertesoner. Hjertesone rundt skolen gjør det tryggere for elevene å gå og sykle til skolen. Dette bidrar til å til mindre biltrafikk rundt skolene og tryggere stopp- og hentesoner. Samtidig kan dette bidra til en god trafikantatferd rundt skolene. Lørenskog kommune er med i Trygg Trafikk sitt Hjertesone nettverk, der de deler erfaringer fra sitt arbeid med å innføre Hjertesone rundt skolene sine. 

Skoleveiundersøkelsen fra 2022 viser at det er flere skolebarn som går og sykler til skolen i Lørenskog kommune. 

– Det er en ære å bli nominert til Årets trafikksikkerhetskommune 2024. Vi har i flere år jobbet systematisk og målrettet med å gjøre Lørenskog til en trafikksikker kommune for alle innbyggere, sier ordfører i Lørenskog kommune, Amine Mabel Andresen (H). 

I Hjertesoneprosjektene ser kommunen særlig på trafikkforholdene for barn og unge knyttet til bringe- og hentesituasjoner, og skolevei. Det er ønskelig at færrest mulig kjøres helt frem til skoleporten, og at de som kan, sykler eller går. Det er helsebringende og sosialt, gir mestringsfølelse og en god start på skoledagen.  

– I Lørenskog er det mange aktive barn og unge, og det er bra. Mye godt arbeid gjøres allerede av skoler og foreldre. Det gir inspirasjon og motivasjon til å fortsette det viktige trafikksikkerhetsarbeidet i kommunen, sier Andresen.  

Kriterier for prisen Årets trafikksikkerhetskommune: 

  • Kommunen skal vise til godt trafikksikkerhetsarbeid og gode planer for videre arbeid. 
  • Kommunen skal ha en trafikksikkerhetsplan, hvor blant annet sikring av skoleveiene inngår. Planen må oppdateres jevnlig og være forankret i kommunens politiske ledelse, administrasjon og befolkningsgrupper. 
  • Kommunen må kunne dokumentere gjennomførte tiltak. 
  • Tiltakene skal være evaluert og vise positiv effekt for trafikksikkerheten. 

    Les mer på nettsidene til Samferdselsdepartementet