Ny kunnskap om fartsgrenser i byer

Stadig flere europeiske byer har innført 30 km/t som generell fartsgrense. Hvorfor og hvordan har de gjort det? Og hvilke resultater kan de vise til?

Bilde av to jenter på elsparkesykkel - Klikk for stort bildeIllustrasjonsbilde Morten Brakestad

Transportøkonomisk institutt har laget en ny rapport om fartsgrenser i byer.

Rapporten oppsummerer erfaringer fra europeiske byer. Den er laget på oppdrag fra fylkeskommunene Buskerud, Akershus og Østfold (tidligere Viken).

Tiltakene er begrunnet med ønske om bedre trafikksikkerhet, men også roligere og triveligere byer, og bedre livskvalitet. 

Her kan du lese rapporten «Innføring av fartsgrense 30 km/t i europeiske byer. Hvilke effekter kan dokumenteres».

Lavere fart gir færre ulykker

Byene har så langt dokumentert gode resultater; som lavere hastigheter, at nye fartsgrenser i stor grad overholdes og betydelig færre trafikkulykker.

Særlig er alvorlige ulykker, og ulykker som involverer fotgjengere og syklister redusert.

Det er også dokumentert redusert støy og forurensning, og at kø og reisetider ikke har økt. 

Fokus på informasjon og håndheving

Hele Spania, og flere andre små og store europeiske byer, har nå innført 30 km/t som generell fartsgrense. Det er gjort unntak for noen få hovedveier. 

Alle byene har tatt grep for å sikre at fartsgrensene overholdes. De har gjennomført informasjonskampanjer, intensivert fartskontroller og tatt organisatoriske grep.

Det er ikke gjennomført andre fartsdempende tiltak samtidig med endringer i fartsgrensene. 

Stor variasjon i hvem som beslutter fartsgrenser

I Norge bestemmes generell fartsgrense og fartsgrensekriterier på nasjonalt nivå.

I Spania ble også endringene vedtatt av nasjonale myndigheter, mens det for eksempel i Frankrike er åpnet for at ordførerne kan beslutte dette.

Anbefaler en gjennomgang av regelverket

I Norge er debatten om fartsgrenser i byer og tettsteder mer aktuell enn på lenge. Det skyldes blant annet at antallet ulykker i byene ikke har gått ned, og viser tendens til å øke. 

Mye biltrafikk og høy fart har dessuten gitt vanskelige betingelser for gående og syklende mange steder.  

På nasjonalt nivå trekkes fartsgrenser frem som et viktig virkemiddel for å nå mål for trafikksikkerhet og byutvikling.

Etter ønske fra flere norske byområder, har Statens vegvesen anbefalt en gjennomgang av regelverket knyttet til fartsgrenser i by. Fylkeskommunen håper denne rapporten kan gi ny kunnskap og innsikt som grunnlag for videre debatt og arbeid.