Rapporten er laget på oppdrag fra Akershus fylkeskommune for å få et godt beslutningsgrunnlag når Lørenskog kommune skal sette av areal til en fremtidig T-bane i ny kommuneplan, og for å se hvordan en fremtidig T-baneforlengelse kan bidra til mest mulig samfunnsnytte.
Rapporten viser at det er mulig å endre trasévalg og stasjonsløsninger tilbake til det som ble kalt alternativ A, som ble valgt bort i 2019. Dette alternativet er basert på en mer direkte linjeføring fra Visperud til en stasjon midt på Skårersletta. Alternativet gir gode muligheter for den byutviklingen som i dag planlegges på Skårersletta, og vil kunne skape et godt passasjergrunnlag for en fremtidig bane.
– Rapporten er et verdifullt bidrag til politikerne som nå skal behandle trasévalg og stasjoner for en fremtidig T-bane til Lørenskog. Kommunen har de siste årene opplevd en enorm befolkningsvekst, så det er godt å se at en realisering av t-banen rykker stadig nærmere, selv om det fortsatt er en lang vei igjen, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel.
Alternativ A ble tidligere lagt til side, men følgende utfordringer har en nå funnet en løsning på:
- Usikre grunnforhold. Det er nå sannsynliggjort, at like store deler av traséen kan legges i fjell som for det alternativet som ble valgt (Alternativ B og/eller C).
- En stasjon midt på Skårersletta traff planlagt byutvikling dårlig. Planleggingen har siden 2019 gitt større fokus mot midtre deler av Skårersletta, og en stasjon her vil kunne bygge opp under en fremtidig samlet sentrumskjerne.
- En stasjon midt på Skårersletta ga dårlig kobling mot busstilbudet langs Solheimsveien. Det er nå vist at en stasjon på Visperud vil kunne gi en god kobling mellom T-bane og buss.
Jobbes for et godt busstilbud
T-banesystemet i Oslo vil de neste 10–15 årene ikke ha kapasitet til å ta imot flere passasjerer fra øst enn det som vil følge av vekst langs dagens linjer. Ruter AS og Oslo kommune har i tidligere vært tydelige på at en T-baneforlengelse til Lørenskog ikke kan skje før T-banesystemet er tilført økt kapasitet gjennom Oslo sentrum.
I første omgang samarbeider derfor fylkeskommunen, Oslo kommune og Ruter AS om å utvikle en høystandard kollektivtrasé mellom Lillestrøm og Oslo uten trafikkforstyrrelser, og som er tilrettelagt for et forsterket busstilbud med busser med god kapasitet.
Behov for mer detaljerte avklaringer
Lørenskog kommune har den mest urbane boligbebyggelsen i Akershus, med en årlig befolkningsvekst på rundt 3,4 prosent. Omtrent halvparten av innbyggerne bor i området på eller rundt Skårersletta, og kommunen planlegger for at befolkningstallet der vil øke til rundt 24 000 allerede i 2040.
Kommunen har allerede lagt inn bindinger på areal til en T-banetrasé kalt alternativ B, med stasjoner på Visperud og en stasjon i hver ende av Skårersletta. Den nye utredningen gir mer detaljert kunnskap om stasjonsløsninger, som gjør at kommunen kan redusere noe på de omfattende bindingene som ligger inne i dagens kommuneplankart. Alternativ A vil gi færre bindinger enn alternativ B, fordi det planlegges for to i stedet for tre stasjoner.
Rapport om forlengelse av T-bane til Lørenskog
Ruter AS / Norconsult AS
Tre alternativer
Det er flere hensyn som skal ivaretas ved valg av trasé. Kostnader er viktig, men også fremtidig by- og arealutvikling i Lørenskog er vektlagt.
Tre alternativer for trasé er utredet i den nye rapporten. Det er:
- Alternativ A, med to stasjoner: Visperud og mer sentralt på Skårersletta.
- Alternativ B, med tre stasjoner: Visperud, nord- og syd på Skårersletta.
- Alternativ C, med to stasjoner: Visperud og nord på Skårersletta.
Figur som viser de utredete traseene for henholdsvis alternativ A, B og C.
Ruter / Norconsult
Alle alternativene går i tunnel, og T-banen skal kunne holde 80-100 km/t mellom stasjonene.
Dette er felles for alle alternativene:
- T-banestasjon(er) på Skårersletta som er viktig for sentrumsutviklingen.
- Stasjonsoppgangene skal sikre god tilgjengelighet og orientering for reisende.
- Plassering av stasjonene skal gi gode forutsetninger for utvikling av byrom, også rundt stasjonene.
- Plasseringen av stasjonene (Visperud) gir gode muligheter for overgang til andre transportformer.
- Alle alternativene kan gjennomføres.
- Alle alternativene kan forlenges videre til A-hus – om det skulle bli aktuelt i fremtiden. Men alternativ B gir en vesentlig lengre trasé fram til A-hus.
- Arealbindingene på Oslosiden (tunnel) vil være omtrent som i vedtatt løsning
Det som skiller alternativene, er blant annet:
- Hvor tett det kan bygges, og hvilket utviklingspotensial som ligger innenfor det området stasjonen betjener.
- Kostnader. Alternativ C (endestasjon nord på Skårersletta) og alternativ A er anslått å koste rundt 3 milliarder kroner mindre enn alternativ B, på grunn av kortere trasé og én stasjon mindre.
- Hvor mye arealer som må båndlegges i påvente av utbygging.
Videre prosess
Fylkesrådet i Akershus og Lørenskog kommune har lagt opp til følgende prosess:
- Lørenskog kommune avklarer i løpet av høsten 2025 – i forbindelse med ferdigstillelse av kommunens forslag til ny kommuneplan for Lørenskog, hvilket traséalternativ kommunen foretrekker.
- Fylkesrådet legger vinteren 2026 fram en sak til fylkestinget om ny rapport og trasévalg for å ta stilling til den løsningen Lørenskog kommune foreslår.
- Lørenskog kommune kan formelt korrigere de soner det tas hensyn til i dagens kommuneplan i forbindelse med endelig behandling av kommuneplanen sommer 2026.
Etter at det er avklart hvilken av de tre alternative traséene som skal legges til grunn, er det aktuelt å gjennomføre en tilleggsutredning, blant annet med ytterligere grunnundersøkelser, for å kunne redusere arealbindingene i kommuneplanene i Oslo og Lørenskog.
Rapporten
LES RAPPORTEN: T-baneforlengelse til Lørenskog – traséoptimalisering (ruter.no)
Kontaktpersoner
Akershus fylkeskommune: spesialrådgiver Njål Nore
Ruter AS: prosjektleder Halvor Jutulstad
Lørenskog kommune: Henrik Backe Langum