Akershus fylkeskommune får nå en strategi for pedagogisk bruk av læringsteknologi i videregående opplæring. Strategien skal gjelde fra august 2025 til 2027, og legger klare føringer for hvordan både elever og ansatte skal utvikle digital kompetanse.
Fylkesråd for opplæring og kompetanse, Lise Hagen Rebbestad (H)
Morten Brakestad
– Digitalisering er ikke et tillegg til undervisningen – det er en grunnleggende del av den. Med denne strategien sørger vi for at både elever og lærere får kompetansen de trenger for å møte framtiden, sier Lise Hagen Rebbestad (H), fylkesråd for opplæring og kompetanse.
Tre prinsipper og fire hovedområder
Strategien bygger på tre prinsipper: trygg bruk, skapende bruk og kritisk tilnærming. Elevene skal ikke bare lære å bruke digitale verktøy på en sikker måte, men også skape og produsere digitalt innhold, og samtidig utvikle kritisk dømmekraft i møte med kunstig intelligens og digitale ressurser.
Kunstig intelligens som kjerneområde
Selv om strategien har bredde, fremheves kunstig intelligens som et særlig viktig område. Den skal tas i bruk som et læringsverktøy, men med tydelig vekt på etikk, kildekritikk og refleksjon.
– Vi ser at KI kan bidra til både bedre læring og mer effektiv oppfølging, men vi må samtidig være bevisste på risiko og etikk. Strategien gir skolene et rammeverk for hvordan KI kan brukes ansvarlig, slik at den styrker læring, sier Hilde Karin Kløvfjell fylkesdirektør for opplæring og kompetanse.
Forankret i praksisfeltet
Strategien er utviklet gjennom en bred involveringsprosess med rektorer, fagseksjoner, ungdommens fylkesråd og lærerorganisasjoner. Det skal sikre at tiltakene ikke bare blir styringsdokumenter, men faktisk får effekt i klasserommene.
– Dette er en strategi som er skapt sammen med de som skal bruke den. Når elever, lærere og ledere bidrar, blir resultatet både mer relevant og mer forpliktende, understreker Rebbestad (H).
Strategi for pedagogisk bruk av læringsteknologi i Akershusskolen (eInnsyn.no)