Gjennom avtalen får Akershus fylkeskommune tilgang til skatte- og avgiftsinformasjon om leverandører som det er aktuelt å inngå kontrakt med. Avtalen er en forlengelse av avtalen Viken fylkeskommune hadde med Skatteetaten.
Akershus fylkeskommune foretar anskaffelser i hundremillionersklassen årlig, innenfor store tjenesteområder som utdanning, kollektivtransport, fylkesveier og tannhelsetjenester. Samarbeidsavtalen med Skatteetaten gjelder alle anskaffelser, men vil hovedsakelig være relevant innenfor bygg- og anleggsvirksomhet.
Fylkeskommunen er opptatt av å ta sitt ansvar i kampen mot sosial dumping, svart økonomi og annen arbeidslivskriminalitet. Som offentlig innkjøper, har fylkeskommunen et stort ansvar og mulighet til å ta valg som påvirker leverandørmarkedet i positiv retning.
Tom Staahle, fylkesråd for finans og organisasjon.
Morten Brakestad
– Vi forvalter skattebetalernes penger, og de skal vi forvalte på en etisk og fornuftig måte, sier Tom Staahle (FrP), fylkesråd for finans og organisasjon.
– Useriøse aktører og dårlige arbeidsforhold er en trussel mot folks frihet, trygghet og trivsel. I tillegg gir det dårligere kvalitet på våre anskaffelser av varer og tjenester. Akershus fylkeskommune skal jobbe systematisk mot svekkelser av norske lønns- og arbeidsvilkår. En avtale som dette bidrar i det arbeidet, sier Tom Staahle.
Skal utestenge useriøse leverandører
Avtalen innebærer at leverandører som vil inngå kontrakt med Akershus fylkeskommune, må signere en fullmakt som gir tilgang til taushetsbelagte opplysninger hos Skatteetaten. Fylkeskommunen får da sanntidsinformasjon som forteller om virksomhetene betaler skatter og avgifter som de skal, og om de står oppført i nødvendige registre. Den oppdaterte informasjonen gir fylkeskommunen et enda bedre beslutningsgrunnlag ved valg av leverandører.
Odd Woxholt, divisjonsdirektør i Skatteetaten.
Skatteetaten
– Avtalen setter fylkeskommunen i større grad i stand til å avdekke hvilke tilbydere som er useriøse, og utestenge disse fra å inngå kontrakter med fylkeskommunen. Det bidrar til mer rettferdige konkurransevilkår, støtter opp om seriøse tilbydere, og stenger useriøse ute fra anbudskonkurransene og kontraktskjedene, sier divisjonsdirektør Odd Woxholt i Skatteetaten.
Følger opp med kontroller
Avtalen legger opp til at Skatteetaten også kan bistå fylkeskommunen med å kontrollere om det er de registrerte mannskapene som faktisk utfører jobben. Men det viktigste arbeidet gjøres før kontraktene inngås.
– Offentlige anskaffelser av varer og tjenester utgjør over 740 milliarder kroner hvert år. Det offentlige har både et stort samfunnsansvar og en stor påvirkningsmulighet for at disse pengene ikke skal havne hos useriøse aktører, sier Woxholt.
Skatteetaten har på landsbasis inngått 29 samarbeidsavtaler med store oppdragsgivere i privat og offentlig sektor. Som en del av samarbeidet, følger Skatteetaten opp byggeprosjekter til en samlet kontraktsum på vel 150 milliarder over hele landet. Nasjonalt tverretatlig analyse- og etterretningssenter (NTAES) sin situasjonsbeskrivelse, viser at Skatteetatens samarbeidsavtaler har god effekt og reduserer risiko for arbeidslivskriminalitet.
Fakta om samarbeidsavtalen
- Leverandører som vil inngå kontrakter med innkjøpere som har signert en slik samarbeidsavtale, må signere et fullmaktsskjema som gir innkjøperne tilgang til taushetsbelagte opplysninger i hele kontraktskjeden.
- Innkjøperne sender i sin tur kryptert informasjon til Skatteetaten, som verifiserer at leverandørene er registrert i riktige registre og at de har overholdt sine skatte- og avgiftsforpliktelser.
- Oppdages avvik, blir leverandøren bedt om å redegjøre for dette. Leverandøren må eventuelt betale skyldig skatt og avgift hvis de ønsker å legge inn anbud.
- Leverandører som ikke innretter seg, blir gjort kjent med at de kan avvises fra fremtidige oppdrag.
- Målet med samarbeidsavtalene som Skatteetaten inngår med ulike offentlige innkjøpere og private entreprenører, er å utveksle opplysninger som bidrar til at store innkjøpere gir kontrakter til underentreprenører som oppfyller sine lovmessige plikter, slik som arbeidsmiljøloven, forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter og skatte- og avgiftslovgivningen.