Blindtest og deilige smaksprøver

Markedsføringselevene i VG2 gjennomførte blindtest på Frogn-elevene en mandag morgen med uthvilte smaksløker. 1200 smaksprøver av potetgull, cola, juice og sjokolade ble servert.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Smaksprøver og blindtesting - Klikk for stort bildeSmaksprøver og blindtesting Trond Randulv Haugen Smaksprøver og blindtesting

Når vi skal undersøke hva som smaker best er svaret mer verdifullt dersom man på forhånd har sjekket at en testperson virkelig kan smake forskjell på to produkter. Derfor bruker vi metoden «Blindtest» hvor man smaker på tre produkter. To var like (som Cola uten sukker) og et var forskjellig (som Pepsi Max).

Det viser seg at mange ikke klarer å smake forskjell. Smaksløkene våre blir forvirret etter som man blander. Vi testet Cola uten sukker mot Pepsi Max, Sunniva appelsinjuice, Maarud potetgull og Freia melkesjokolade mot tilsvarende First Price – produkter. Mange klarer ikke å smake forskjell, heller ikke på dyre og billige produkter.  

Millioner å spare

Det er spennende å sammenligne dyre mot billige produkter av samme type. Klarer folk flest å smake forskjell? Gir de dyre produktene virkelig «value for money».

First Price Det er spennende å sammenligne dyre mot billige produkter av samme type. - Klikk for stort bildeDet er spennende å sammenligne dyre mot billige produkter av samme type. Trond Randulv Haugen produktene er mye billigere enn de dyrere alternativene. På en liter juice kan du spare 16,80 kroner, på potetgull 13,60 per pakke og på melkesjokolade sparer du 16,60 om du velger First Price i stedet for de ledende merkevarene.

Hvis man tenker seg at en familie drikker en liter juice og spiser en sjokolade og en pose potetgull per dag så vil familien spare en million kroner på «bare» 58 år ved å velge de billigste produktene. En million her og en million der – det blir penger av slikt.