Markedsføringselevene ble prisdetektiver

Vi er vant til at kiloprisen er lavere hvis vi kjøper en stor pakke i forhold til en liten pakke. Men stemmer dette egentlig? Er det virkelig billigere å kjøpe mye eller stort? Elevene i markedsføring og ledelse VG3 har undersøkt dette nærmere.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Elevene i markedsføring og ledelse på VG3 tok utfordringen som prisdetektiver på strak arm. - Klikk for stort bildeElevene i markedsføring og ledelse på VG3 tok utfordringen som prisdetektiver på strak arm. Even Ottersland Utfordringen var å finne tilfeller av omvendt volumrabatt i dagligvarebransjen, for eksempel at to kilos pakningen koster 18 kroner mens en kilo koster 10 kroner. Det blir mindre emballasje for produsenten, mindre håndtering i hele verdikjeden og vi forbrukere kan handle varen sjeldnere. Effektivitet fortjener rabatt, tenker og tror mange. Men vi har hørt rykter om at det omvendte er tilfellet, at den minste pakningen er billigst per vektenhet. Er det mulig?! Hvorfor?

Elevene dro på detektivoppdrag i noen av dagligvarebutikken i Frogn og nabokommunene. Ganske riktig, vi vant flere eksempler på omvendt volumrabatt.

Det største avviket fant vi på Delikat italiensk salat med skinke. Den minste pakningen hadde en kilopris på 92 kroner, mens den større hadde en kilopris på 138 kroner i samme butikk. Tannkrem som vi alle trenger et par ganger om dagen, hadde også stor omvendt rabatt. Den lille tuben av Colgate Karies Kontroll hadde en kilopris på 161 mens dDet største avviket fant vi på Delikat italiensk salat med skinke.  For de som er glade i Cheez Doodles kan det lønne seg å kjøpe smått.  - Klikk for stort bildeDet største avviket fant vi på Delikat italiensk salat med skinke. For de som er glade i Cheez Doodles kan det lønne seg å kjøpe smått. Trond Randulv Haugen en store kostet 191 omregnet til kilopris. På stor pakke med Cheez Doodle var prisen per kilo kr 168 men den lille pakken var billigere med en kilopris på kr 163. Kjøper du en stor pakke Jubel Salami kan du betale en kilopris på kr 237, mens den mindre pakken har en kilopris på kr 226. Vi fant også Tine Naturell Yoghurt på tilbud hvor den store 800 grams begeret hadde en kilopris på kr 23,33 mens det mindre 500 grams begeret fikk en kilopris på kr 20.

Noen rare funn: Kjøper du Old el Paso 8 Medium Tortillas kan du betale du en kilopris på 46 kroner, mens de større 6 Large Tortillas har en kilopris på hele 93 kroner. Smått er ikke bare godt, men lønnsomt. Menneskelige feil oppstår vel også i prisregisteringen hos kjedene. Vi fant i alle fall Dijon Sennep i en butikk hvor både stor og liten pakning fikk nøyaktig samme pris, kr 18,90. Da blir det plutselig veldig lønnsomt å kjøpe stort, nesten halv pris, men vi tror ikke det var meningen.

Her er noen av forklaringene på omvendte rabatter som elevene fikk ved å kontakte ledelsen i to av kjedene. Ifølge kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge er denne «omvendte» prisforskjellen et resultat av at kundene til Extra har fått et veldig godt tilbud på den forpakningen som er minst. Han mener at det som oftest vil lønne seg å kjøpe den største forpakningen, men at tilbudskampanjer eller priskriger mellom kjedene kan føre til at det er prisene på de minste og mest populære forpakningene som blir presset ned. Prisene er dynamiske og kjedene overvåker hverandre til enhver tid for at ikke varene deres skal være dyrere enn konkurrentenes. Dermed oppstår det tilfeller hvor enhetsprisen på den mindre forpakningen er rimeligere enn den største. Han påpeker også at prisnedsetting ofte fører til tap hos Extra butikkene. Presseansvarlig i Rema 1000, TorkeI Fjørtoft forsvarer de ulogiske prisene med samme argumenter. Han sier at prisen på den store forpakningen er uendret, men at prisen på den mindre forpakningen er satt ned som følge av en kampanje eller hard konkurranse.  

Elevene i markedsføring og ledelse var fornøyd med detektivoppdraget! - Klikk for stort bildeElevene i markedsføring og ledelse var fornøyd med detektivoppdraget! Even Ottersland En bekjent av elevene som er salgsansvarlig hos Rema 1000 har nevnt hvordan de ofte senker prisen på produkter som avisene ofte undersøker prisen på. Da ble det spesifikt nevnt at Bremykt margarinen på 375 gram og Jiff Refill er produkter som ofte blir redusert fordi disse produktene er populære for avisene å sjekke og sammenligne med andre butikker. Avisene drar til forskjellige butikker og samler inn en handlekurv med produkter. Avisene sammenligner dermed funnene. Ved å senke prisen og dermed fortjenesten på noen produkter, så får Rema 1000 muligheten til å fremstå som billig sammenlignet med konkurrenter. Bedriften «ofrer» dermed fortjenesten på noen av produktene for å vinne priskonkurranser og dermed tiltrekke flere kunder.