Nettverkssamling for praksisveiledere

Vestby, Nesodden og Frogn hentet inspirasjon fra erfaringsdeling.

Praksisveilederne noterte fordeler og ulemper med gruppeveiledning for studenter. - Klikk for stort bildePraksisveilederne noterte fordeler og ulemper med gruppeveiledning for studenter. Kristin Loen Larsen

‘Gruppeveiledning for studenter’ stod på programmet som ble ledet av Elin Anita Skipnes og Elise Nicolaisen. Fokuset var på veiledning av studenter som har sin praksis hos oss, og hvordan veilede flere studenter som utgjør en praksisgruppe. Veiledningsmetodikker og lærerstiler var sentrale temaer. Økten var workshop-preget og hadde en praksisnær tilnærming, med mye tid til erfaringsdeling og praktisk arbeid. 

Noen viktige forutsetninger for å lykkes med dette arbeidet er at det blir satt av nok tid og ressurser, at rammene for veiledningsprosessen er tydelige og at lærerne får jobbe med de problemstillingene de selv opplever det er behov for. Gruppeveiledning gir studentene følelsen av å ikke være alene om noe, det kan være tidsbesparende og gi bedre resultater.

Veiledningsmodellens fleksibilitet og rom for individuelle målsetninger og autonomi er viktige suksesskriterier. Når disse vilkårene er tilstede har lærerne gode forutsetninger for kompetanseutvikling. Arbeidet kan legge grunnlag for et profesjonsfellesskap med en kultur preget av åpenhet og deling.

Samtidig erfarer mange at ressursutnyttelsen i grupper ikke samsvarer med forventningene. Samspillet mellom gruppemedlemmene, og mellom gruppemedlemmene og veilederen, påvirkes av følelser som oppstår på ulike plan. Følelser kan stimulere og legge til rette for utvikling, men kan samtidig også opptre som et hinder for utviklingsprosessene i gruppen som helhet og i individene. For gruppeveilederen er det derfor av betydning å opparbeide bevissthet, både for å forstå sine egne og gruppemedlemmenes følelser. Her kreves det emosjonell kompetanse. 

Elin og Elise ledet programmet. - Klikk for stort bildeElin og Elise ledet programmet. Kristin Loen Larsen

Samlingen er én i rekken av flere samlinger som arrangeres en gang i semesteret av veilederteam fra de ulike skolene. De som har deltatt i en eller flere av disse samlingene sier de både er matnyttige, og at det er en svært god anledningtil å drøfte ulik tematikk med andre som veileder.