Lektor2-skole

Jessheim videregående skole er en lektor2-skole, noe som innebærer at vi involverer fagpersoner fra arbeidslivet i realfagsundervisningen. I samarbeid med Ullensaker kommune har vi et prosjekt som er knyttet til vannforsyning og avløpshåndtering.

Hva er Lektor2-ordningen?

Lektor2-ordningen er en nasjonal realfagsatsning, der målet er:

• Økt interesse for realfag
  • Økt læringsutbytte for elevene
  • Økt rekrutteringen til realfagsyrker
  • Økt samarbeid mellom videregående skole og arbeidsliv

Ordningen finansieres av Kunnskapsdepartementet og ledes av Naturfagsenteret ved Universitet i Oslo.

Hvordan jobber Jessheim videregående skole med dette?

Det er et samarbeid mellom fagpersoner fra Ullensaker kommune og realfagslærere om å utvikle et spennende og relevant undervisningsopplegg som engasjerer elevene til å jobbe prosjektbasert med vannforsyning og avløpshåndtering i kommunen. Målet er en sluttrapport som legges frem for kommunen. Prosjektet skal bidra til at elevene får økt forståelse for hvordan realfag er relevant for yrkeslivet.