Meld fra hvis du ikke har det bra på skolen
Snakk gjerne med kontaktlærer, en ansatt du stoler på eller rektor hvis du ikke har det bra på skolen. Du kan også gjerne ta kontakt med rådgiver, mangfoldsrådgiver, miljøarbeider eller skolehelsetjenesten. Se mer om hva du kan gjøre hvis du ikke har det bra på skolen.
Alle på skolen har ansvar for at skolemiljøet skal være trygt og godt
Opplæringsloven skal bidra til at du har det trygt og godt på skolen, slik at du trives og kan lære best mulig. Skolen har en plikt til å jobbe forebyggende for å fremme helsen, miljøet og tryggheten til elevene. Du som elev har medansvar for skolemiljøet, og du har rett til å medvirke i arbeidet med å skape et godt skolemiljø.
Krenkelser og mobbing
Trygghet handler også om å vite at skolen tar tak hvis noe skjer.
Skolen skal ha nulltoleranse for krenkelser. Opplæringsloven nevner mobbing, vold, diskriminering og trakassering, men skolene skal ha nulltoleranse også for mindre alvorlige krenkelser. Verken direkte handlinger som for eksempel hatytringer, eller mer indirekte krenkelser som utestenging, isolering og baksnakking, skal tolereres.
Skolens plikt
Skolen har en aktivitetsplikt som skal sikre at det handles raskt og riktig hvis du opplever krenkelser.
- Alle som arbeider på skolen har plikt til å følge med på om du har et trygt og godt skolemiljø.
- Alle som arbeider på skolen har plikt til å gripe inn og stoppe en krenkelse, dersom det er mulig.
- Alle som arbeider på skolen har plikt til å melde fra om det hvis de får mistanke om eller kjennskap til at du ikke har et trygt og godt skolemiljø.
- Rektor er ansvarlig for at skolen undersøker hva som har skjedd.
- Rektor er ansvarlig for at skolen lager en aktivitetsplan med egnede tiltak for at du skal få et trygt og godt skolemiljø igjen.
Skolen skal sørge for at du, og andre involverte, blir hørt og at ditt/deres beste ligger til grunn for alle beslutninger. Skolen skal involvere deg i arbeidet med aktivitetsplanen, som å velge og evaluere tiltak.
Hva skjer etter at en sak er meldt
Det varierer fra sak til sak. Den som har krenket eller truet har også rett til å bli hørt i saken og å få sitt beste vurdert ved valg av oppfølging og eventuelle reaksjoner.
Det er en stor fordel om du samarbeider med skolen når skolen skal undersøke hva som har skjedd og når det skal utarbeides aktivitetsplan. Da er det best mulighet for å treffe sikkert med tiltak.
Du har rett til å få nødvendig støtte og hjelp av voksne på skolen for å få et trygt og godt skolemiljø igjen. Sammen med deg må skolen se på hvem som best kan støtte deg. Det kan være kontaktlærer, miljøarbeider, rådgiver eller andre ansatte på skolen. I noen tilfeller kan eksempelvis PPT, politi, BUP eller konfliktråd være riktige støttespillere.
Hva som er nødvendig støtte og hjelp skal beskrives i aktivitetsplanen.
Hvilke konsekvenser en sak får for den som har krenket, må vurderes i hvert enkelt tilfelle.
Konfliktløsende tiltak og dialog mellom den som krenker og den som er krenket, vil som regel være aktuelt, men det er ikke alltid det går.
Reaksjoner som er fastsatt i skolereglementet, kan brukes. Det kan være nødvendig å sette inn flere voksne der vedkommende oppholder seg, eller at skolen flytter eleven til annen gruppe/klasse, men dette er så inngripende at andre løsninger må vurderes først. Rektor skal anmelde straffbare handlinger til politiet.
I mange tilfeller vil også den som har krenket være utrygg og trenge en aktivitetsplan.
Rektor har ansvar for at det lages en aktivitetsplan som handler om hvordan din sak skal løses. Denne planen skal lages i samarbeid med deg. Rektor har også ansvar for at skolen setter inn tiltak, slik at du får det trygt og godt på skolen. I mange tilfeller er det kontaktlærer, avdelingsleder eller rådgiver som har et særlig ansvar for oppfølgingen.
I alvorlige saker vil fylkeskommunen (skoleeier) bistå skolen i saksbehandlingen. Det skal gi deg en ekstra sikkerhet for at rettighetene dine blir ivaretatt.
Hvis du er under 18 år, har skolen ansvar for å informere foreldrene dine om saker av betydning og legge til rette for samarbeid med dem. Skolen kan ikke gi foreldrene dine opplysninger som omfattes av taushetsplikt.
Du kan selv involvere statsforvalteren hvis du ikke er fornøyd med skolens håndtering av saken.
Aktivitetsplanen skal bidra til at du skal få det trygt. Det betyr blant annet at det kan være tiltak som trygger deg i forhold til den som truer eller krenker. Se også «Konsekvenser for den som har truet meg».
Dette er sensitiv informasjon som skal behandles etter strenge bestemmelser i personopplysningsloven og arkivloven. Kun de som har behov for informasjon for å kunne følge opp saken, skal ha innsyn. Ansatte har taushetsplikt. Du har rett til innsyn i saksdokumenter.
Klagemuligheter
Ta kontakt med Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus hvis du mener at skolen ikke gir deg den hjelpen du trenger. Det må gå minst én uke fra du sa ifra til rektor før du kontakter statsforvalteren, med mindre det er spesielle grunner til at du ønsker å melde videre før det har gått en uke.
Det fysiske miljøet i skolen
Du har også rett til et fysisk skolemiljø som ivaretar din trygghet, helse og trivsel. Les mer om det fysiske miljøet (Lovdata.no). Se også paragraf 20 i forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger (lovdata.no) om kommunens oppfølging av henvendelser.
Mer informasjon