Skoleball som tverrfaglig elevsamarbeid

Ungdomsskoleballet er en viktig happening for ungdomsskoleelever, og forrige uke bidro Nannestad vgs elever fra utdanningsprogrammene Barn- og ungdom og Medieproduksjon til at ballet på Allergot ungdomsskole ble en svært vellykket kveld.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Kreativt ungdomsarbeid

Thea Ellingsdalen, Karoline Eriksen, Stine Marie Øen, Adeline BjønnessElever fra Barn- og ungdom,  Thea Ellingsdalen, Karoline Eriksen, Stine Marie Øen, Adeline Bjønness, bidro med borddekking og pynting av skolen samt gjennomføring ulike aktiviteter under selve ballet.

- Vi bestemte oss for at de skulle lage selfie-wall med props, og lage pynt til lokalet. Blant annet klippet de ut røde hjerter som de hengte opp på veggen ved velkomstdrinken, forklarer lærer Line Østby Vidjeland.  

Elevene arrangerte en sminke- og hårstasjon som ungdommen kunne stikke innom før de entret selve festen og selfieveggen. Propsene som ble brukt til selfieveggen lagde elevene selv. Elevene delte ut lightsticks til ungdomsskoleelevene som de brukte på dansegulvet. 
Ballsjefen Sunna Ingvarsdottir & Line Østby Vidjeland samarbeidet om prosjektet
- Dette ble god praktisk læring for BUA elevene. De fikk øvd seg på å lede aktiviteter, fikk et innblikk i hvordan et skoleball blir driftet og hvordan FAU samarbeider med skolens ledelse og forebyggende team i Ullensaker for at skoleballet skal være et trygt og rusfritt arrangement, fortsetter Vidjeland.  

 Sunna Ingvarsdottir (t.h) var ansvarlig for ballet, og avtalte et samarbeid med Line Østby Vidjeland om prosjektet. Hun fortalte meg at deres fotograf hadde trukket seg fra oppdraget i siste liten, og da sa jeg at MK på Nannestad vgs. sikkert kunne stille opp på kort varsel forteller Vidjeland - og slik ble det. 

Proffe bilder

Tilla Johnsen, Tobias Særsten Johansen og Michelle Christin Gelliang, IM elever fra bedriften Nannestad Media Production UB, fikk ansvaret med å fotografere ballelevene i finstasen. Et klasserom ble rigget om til fotostudio med portrettlys og bakgrunnsklede. Dette ble en god erfaring for elevene i å øve seg på ulike former for portrettbilder og lyssetting under litt vanskelige lysforhold, og ikke minst erfaring i å instruere modeller man ikke kjenner.

Prosjektet er et godt eksempel på hvordan ulike utdanningsområder kan samarbeide om relevant og praktisk læring utenfor skolens fire vegger, med svært vellykket resultat.