1/25 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Øyvind Solum (MDG) om AFK har valgt å gå på tvers av fylkestingsvedtak ang Flaskebekk-Granholt?

  • Nummer: 1/25
  • Dato innsendt: 07.01.2025
  • Dato besvart: 10.01.2025

Er det riktig at fylkeskommunen har vært enig med Vegvesenet om å gå på tvers av fylkestingsvedtak ang fartsgrense Flaskebekk-Granholt? 

Kristoffer Robin Haug stilte et skriftlig spørsmål i Stortinget til samferdselsministeren med utgangspunkt i uenigheter knyttet til nedsettelse av fartsgrensen mellom Granholt og Flaskebekk. 

Fylkestinget har vedtatt at man ønsker 30 km/t, det samme har kommunen, mens Vegvesenet går likevel videre 40 km/t. 

Hele spørsmål og svar kan sees her: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal /Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qnid=99929 

Vi lurer i denne omgang likevel mest på dette avsnittet i ministerens svar: "I saken det blir referert til i begrunnelsen for representantens spørsmål, opplyser Statens vegvesen at det er trafikkfaglig enighet mellom fylkeskommunen som veieier og Statens vegvesen som skiltmyndighet, om at de fastsatte fartsgrensene er riktige. Fartsgrensen er satt ned fra 50 til 40 km/t for å gi tryggere forhold for gående og syklende. I sentrumsområdet med større aktivitet og behov for lavere fart og høyere oppmerksomhet er fartsgrensen 30 km/t." 

Stemmer det at Akershus fylkeskommune har gått inn for 40 km/t på denne strekningen på tross av fylkestingets vedtak, og uten at fylkestinget har blitt orientert om at man har valgt å se bort fra vedtaket? Hvordan vil i så fall fylkesrådet forklare og begrunne dette? 

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.

Fylkesrådet har fulgt opp fylkestingets vedtak om at det skulle søkes om fartsgrense 30 km/t på den nye veistrekningen på fv 157 Flaskebekk-Granholt på Nesodden (14.12.2023). 

Fylkesråd for samferdsel ba fagadministrasjonen følge opp fylkestingets vedtak mot vedtaksmyndigheten som er Statens vegvesen. I dialog med skiltmyndigheten Statens vegvesen i forkant av søknaden be det avklart at 30 km/t ikke samsvarer med regelverket (fartsgrensekriterier) og at Akershus fylkeskommune dermed måtte søke fravik fra regelverket. 

Fylkeskommunen søkte dermed Statens vegvesen i juni 2024 om fravik for 30 km/t. I fraviksøknader skal faglige vurderinger fremkomme. Fagadministrasjonen la derfor ved saken de samme faglige vurderingen som ble lagt frem for fylkestinget i forbindelse med saken, men la også frem fylkestingets vedtak om at det var et ønske fra både Nesodden kommune og fylkestinget i Akershus om å innføre en fartsgrense på 30 km/t på strekningen. 

Fylkesråden understreker at faglige vurderingene står seg, uavhengig av politiske ønsker. 

Statens vegvesen ga avslag på fravik for 30 km/t. Fylkeskommunen klagde så til Vegdirektoratet og ba på nytt om fravik for 30 km/t. Fylkeskommunen fikk svar (13.9.2024) fra Vegdirektoratet og fraviket ble ikke godkjent. Vegdirektoratet sier i sin vurdering: «Både notat med faglig vurdering fra Akershus fylkeskommune og vurdering fra skiltmyndighet i Statens vegvesen støtter seg til fartsgrensekriteriene som sier at fartsgrense 40 eller 50 km/t er riktig i dette tilfellet. Fartsgrense 30 km/t vil ha liten effekt på sikkerhet, samtidig vil det ha negative konsekvenser for buss og utrykning. Det er ingen spesielle forhold ved denne vegen som tilsier at fravik fra kriteriene bør innvilges.» 

Vegdirektoratet er øverste instans for saker om fartsgrense. Fylkeskommunen har derfor ikke flere muligheter for å anke og avslaget er endelig. 

Fylkesråden mener derfor at fylkesrådet har fulgt opp fylkestingets vedtak om å søke om 30 km/t på denne strekningen.