- Nummer: 100/25
- Dato innsendt: 02.12.2025
- Dato besvart: Foreløpig ikke besvart
Fylkesrådet informerte nylig fylkestinget om at det er blitt bestemt at det skal planlegges for 90 km/t på E134 og at det ikke blir satt ned til 80, som kunne gitt bedre muligheter til en full kryssløsning til og fra Nesodden.
Det opprettholdes også planer om en halv kryssløsning fra E134 til og fra Nordre Frogn og Nesoddlandet, noe som gjør at en del trafikanter vil måtte kjøre en omvei for å kunne bruke innfartsveien, eller eventuelt heller kjøre Holtbråtveien på tross av den farlige strekningen kalt Skarphella.
Fylkesrådet sier man vil legge anbefalingen til Samferdselsdepartementet til grunn, og få fortgang i arbeidet videre. Man er redd for at omkamper kan sette prosjektet i fare, leser vi. Det er i og for seg ikke unaturlig å vektlegge departementets syn og heller ikke at fylkesrådet er bekymret for at prosjektet kan stå i fare.
Så er likevel vurderingene bak dette svært uklart. Det fremstår snarere som at det er beslutningen om å ikke sette ned farten til 80 km/ t og dermed åpne for en fullverdig kryssløsning som kan sette prosjektet i fare.
Kan fylkesrådet redegjøre for hvordan eller hvorfor man likevel endte på den beslutningen? Er det en beslutning fylkesrådet stiller seg bak? Eventuelt hva er blitt gjort for å få et annet resultat? Er det fortsatt dialog med departementet om at det likevel kan bli nedsatt fart og dermed en fullverdig kryssløsning, slik at man kan forfølge ulike spor parallelt for å ikke miste for mye tid? Hva blir prosessen videre i fylkestinget og for de berørte kommunene, og når kan vi forvente en sak til fylkestinget og/ eller som oversendes Frogn og Nesodden?
Siden den løsningen som nå ligger an til å bli foreslått både blir dyrere og dårligere for trafikantene enn forutsatt, er ikke fylkesrådet bekymret for at det kan føre til at det ikke blir lokal tilslutning til bompenger og at det dermed kan gjøre at prosjektet uansett ikke blir noe av?
Om det ikke blir lokal tilslutning for den foreslåtte løsningen, hva ser fylkesrådet som alternativene da?
Kan det i et slikt tilfelle være aktuelt å heller oppgradere Holtbråtveien, særlig med tanke på Skarphella, eventuelt også eksisterende fv 156 gjennom Bånnebakkene?