- Nummer: 11/25
- Dato innsendt: 04.02.2025
- Dato besvart: 11.02.2025
For å finansiere ny E16 kommer det bompenger (red. prop. 46 S (2026-2017))med kun inngående registrering på begge sider av Sollihøgda. Dette setter beboerne på Sollihøgda i en spesiell situasjon hvor de må betale bompenger uavhengig av hvilken rettning de skal ut i og også for å komme seg til bussen etter at Brakar legger om linje 200. Mange blant beboerne ønsker derfor at dette gjøres om til et toveid bompengesystem.
Ettersom bompengene er satt i stortinget har statens vegvesen svart at det vil kreve ny lokalpolitisk behandling og stortingsbehandling å få til en endring. Det må også være enighet mellom Hole/Bærum og Akershus/Buskerud. Et evt. initiativ må derfor komme fra fylkene.
Hole og Bærum kommune har både varslet at de ønsker å finne en løsning, møtt med departementet og Bærum har sendt en henvendelse til Akershus fylkes. Jeg stiller derfor følgende spørsmål:
- Ønsker fylkesrådet å bidra til en løsning for beboerne på Sollihøgda?
- Vil fylkesrådet ta initiativ ovenfor Buskerud?
- På hvilken tidslinje ser fylkesrådet for seg å finne en løsning som kan løftes til stortinget?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.
Fylkesråden har bedt Vegfinans om å beregne kostnadene ved ulike løsninger for beboerne på Sollihøgda. Som garantist er det viktig for fylkeskommunen at løsningen som velges ikke utgjør en risiko for de samlede inntekter til strekingen.
En eventuell endring i takstene for innbyggerne på Sollihøgda krever at det er enighet mellom garantistene. Vi vil derfor være i dialog med Buskerud fylkeskommune i denne saken.
Fylkesrådet vil etter planen levere en sak til behandling i fylkestinget før sommeren om fastsettingen av takster ved oppstart av innkreving på Sollihøgda. Dette er normal saksbehandlingsprosedyre ved åpningen av nye bompengestrekninger.