- Nummer: 12/25
- Dato innsendt: 19.02.2025
- Dato besvart: 26.02.2025
I november 2024 behandlet Stortinget sannhets- og forsoningskommisjonens rapport. Blant annet vedtok de:
Stortinget vil formidle sin dypeste beklagelse for de overgrep fornorskingspolitikken innebar for samer, kvener/norskfinner og skogfinner. Med dette ber Stortinget om unnskyldning for tidligere stortings aktive rolle i fornorskingspolitikken, og erkjenner ansvar for denne politikkens konsekvenser for grupper og enkeltindivider.
Hvis denne beklagelsen skal ha verdi er det viktig at offentlige institusjoner, inkludert Akershus fylkeskommune, følger opp med respekt for samene og urfolk sine tradisjoner. Det er derfor bekymringsverdig at det er kommet tilbakemelding om vidt forskjellig praksis i Akershusskolen om håndheving av fraværsreglementet i forhold til gyldig fravær for markering av samenes nasjonaldag, 06.02. Noen skoler innvilger, noen skoler sier nei, og noen fremholder nei selv etter klage.
Markering av den samiske nasjonaldagen er viktig for den samiske identiteten, ivaretagelse av deres tradisjoner og for å bygge oppunder det samiske fellesskapet.
Jeg har derfor følgende spørsmål til fylkesråden:
- Mener fylkesråden at fylket har et særlig ansvar for å tilrettelegge for at våre samiske elever kan leve ut sin kultur?
- Mener fylkesråden at markering av den samiske nasjonaldagen skal gi gyldig fravær for elever med samisk identitet?
- Vil fylkesråden følge opp med et rundskriv til skolene for å stadfeste denne tolkningen av fraværsreglementet?
Svar fra fylkesråd for opplæring og kompetanse, Lise Hagen Rebbestad
Fylkesråden kjenner på et særskilt ansvar for alle elevene i Akershus, og ønsker å legge til rette forskjellige kulturer, samtidig som vår viktigste oppgave er å drive opplæring.
Samenes nasjonaldag er ikke en høytidsdag i Norge. Fri til feiring av nasjonaldager for urfolk eller nasjonale minoriteter er ikke en rettighet elevene har etter opplæringsloven, og det er ikke inkludert blant fraværsårsakene elevene kan kreve at ikke føres på kompetansebevis/vitnemål. Det er heller ikke inkludert blant fraværsårsakene som kan unntas fra fraværsgrensa. Hovedmålet skal alltid være at elevene skal være på skolen, og fylkesråden er glad for at vi har et tydelig regelverk rundt det.
Det er likevel handlingsrom for skolene å finne løsninger når det kommer til tilfeller som samenes nasjonaldag. «Organisert studiearbeid» som er avtalt med faglærer i forkant er en rettighet eleven har etter opplæringsloven. Som et resultat av et spørsmål om fraværsføring og samenes nasjonaldag, ble det i november sendt ut informasjon til de videregående skolene om at skolene kan «benytte seg av løsningen med å avtale organisert studiearbeid på forhånd».
Utdanningsdirektoratets rundskriv om fraværsgrensa og fylkeskommunens retningslinjer for elevfravær for videregående skoler, presiserer også at hvis eleven er borte fra opplæringen på grunn av en rettighet de har etter opplæringsloven, skal fraværet ikke telle med i fraværsgrensen.
Bruk av organisert studiearbeid etter avtale med rektor kunne gi elever med samisk identitet mulighet til å markere den samiske nasjonaldagen, og rektor kan ivareta at dette avtales der det er forsvarlig og totalt sett til det beste for eleven.
Fylkesråden har altså adressert problemstillingen i et informasjonsnotat til alle skolene, allerede i november. Organisert studietid er en ordning som er kjent for skolene. Det er derfor ikke nødvendig å ytterligere følge opp med et notat om denne muligheten.