14/25 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Tuva Todnem Lund (SV) om trafikksikkerheten til barna på Sofiemyr skole

  • Nummer: 14/25
  • Dato innsendt: 25.02.2025
  • Dato besvart: 03.03.2025

23.april flytter Sofiemyr skole inn i nye lokaler i Nordre Follo. Den nye skolen ligger langs fylkesvei 1420 Kongeveien. Dette er en trafikkert vei med 50-sone på strekningen forbi den nye barneskolen. Dette er blitt løftet som en utfordring for trafikksikkerheten til barna i skolens samarbeidsutvalg. Det er ikke blitt gjort endringer på veien i forbindelse med utbyggingen og ferdigstillingen av Sofiemyr skole. 

Lengre nord i Kongeveien ved Sofiemye stadion er fartsgrensen 40 kilometer i timen. Det er bra, for dette er et område der mange barn ferdes. Det ville vært naturlig å forlenge denne 40-sonen sørover til strekningen forbi den nye skolen for å sikre barnas skolevei. Fylkeskommunen har ikke skiltmyndighet. Det er det Statens veivesen som har. Det må derfor søkes Statens veivesen for å endre fartsgrensen på strekningen. 

Spørsmålene mitt til fylkesråden er derfor; 

  1. Vil fylkesråden søke Statens vegvesen om å forlenge 40-sonen på Kongeveien sørover forbi nye Sofiemye skole? 
  2. Vil fylkesråden gå i dialog med Statens vegvesen for å sørge for andre tiltak for å sikre fv 1420 forbi Sofiemye skole? 
  3. Hvilke tiltak kan fylkeskommunen gjøre for å bedre trafikksikkerheten på fylkesvei 1420 forbi Sofiemyr skole?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet. Det er en svært viktig oppgave å trygge skoleveiene i Akershus. Fylkesrådet legger nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken til grunn for alt trafikksikkerhetsarbeid. Videre er fylkesrådet tydelige på at trafikksikkerhetstiltak skal skje i tråd med trafikksikkerhetsfaglige råd. Trafikk-sikkerhet er et komplekst fagområde med mange paradokser. Det gjør at mange av tiltakene politikere og innbyggere vil definere som et tiltak som gir økt trafikksikkerhet, ikke nødvendigvis gir økt trygghet. I enkelte tilfeller kan feil tiltak skape flere trafikk-farlige situasjoner enn det hindrer.

1. Det ble utført en vurdering av fartsgrensen på fv. 1418 og fv. 1420 høsten 2023 på bakgrunn av en henvendelse fra kommunen. Kommunen forespurte en vurdering av fartsgrensen på bakgrunn av bygging av ny skole og idrettsanlegg. I vurderingen ble det lagt vekt på at strekningen har et stort antall gående og syklende, og at strekningen har separat gang- og sykkelveg. Kryssing over veien ble også hensyntatt, og det er en gangbru over fylkesveien som skal sikre trygg kryssing. Fartsgrensekriteriene og vurderingen falt ned på at 50 km/t er riktig fartsgrense på strekningen der det ikke er kryssende fotgjengere. Fartsgrense 40 km/t forble uendret på fv. 1418 og resterende del av fv. 1420 ble vurdert til å ha riktig fartsgrense 60 km/t da den har randbebyggelse og svært lite behov for kryssing/lite aktivitet langs veien.

2. Det er fylkeskommunen som anmoder Statens vegvesen om skiltvedtak på fylkesvei. Statens vegvesen har skiltmyndighet og fatter vedtakene, mens det er fylkeskommunen som gjør den faglige vurderingen av fartsgrenser og andre tiltak på fylkesvei. Statens vegvesen har ikke ansvar for tiltak på fylkesvei og deres rolle i denne saken er begrenset til å være skiltmyndighet.

3. Fylkeskommunen har gjort en vurdering av fartsgrensen på strekningen og har ikke fått andre henvendelser om ønskede trafikksikkerhetstiltak. Fylkeskommunen har også gjort en vurdering av et gangfelt ved rundkjøringen ved fv 1418/1420 og ser på aktuelle tiltak som bedre belysning for å gjøre kryssingen tryggere.