2/25 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Margrethe Prahl Reusch (V) om fremkommelighet 81-bussen vinter

  • Nummer: 2/25
  • Dato innsendt: 13.01.2025
  • Dato besvart: 23.01.2025

Vinteren 2023-2024 ble det meldt om flere utfordringer knyttet til fremkommeligheten for kollektivtransporten i hele Akershus fylke. I Nordre Follo hadde dette store konsekvensene for blant annet 81-bussen, som fikk store utfordringer (fra holdeplass Trygve Strømbergs vei og Ødegården, altså over Tårnåsen) ved snøfall og minusgrader. Bussen klarte rett og slett ikke å komme seg opp eller ned bakken mellom holdeplassen Trygve Strømbergs vei og Høyås, og kjørte derfor gjennom Kolbotn (Skiveien) istedenfor. 

Flere innbyggere opplevde gjentatte ganger at innstillingen over Tårnåsen ikke ble varslet i app, ei heller av sjåførene på bussen før rett før bussen ankom/ kjørte forbi de overnevnte holdeplassene. Dette skapte naturligvis flere problemer for reisende som skulle hente i barnehage, skole eller hadde andre forpliktelser. Mange var tvunget til å ta beina fatt og gikk 25-30 minutter i strak oppoverbakke fra holdeplass Trygve Strømbergs vei, i snø og is. For eldre beboere (det bor veldig mange eldre i dette aktuelle området) og andre innbyggere er dette verken ønskelig eller holdbart. Med denne bakgrunnen, ønsker representanten å stille følgende spørsmål:

  1. Hvilke tiltak er planlagt for å bedre fremkommeligheten for kollektivtransporten i Nordre Follo i vinterhalvåret? 
  2. Har fylkeskommunen vært i dialog med Ruter for å forberede seg før vinteren slik at vi kan unngå kanselleringer og omkjøringer? 
  3. Har fylkeskommunen vært i dialog med Nordre Follo kommune, både som eier av veien og entreprenør (strøing, brøyting og salting) for å forberede seg før vinteren slik at vi kan unngå kanselleringer og omkjøringer? 
  4. Har Ruter foreslått at fylkeskommunen skal gjøre konkrete tiltak for å sikre at 81-bussen har fremkommelighet, også over Tårnåsen? 
  5. I følge lokale kilder mener Ruter at problemet er brøyting og høye brøytekanter. Kommunen skriver at det er Ruter som styrer eventuell oppdeling av rute eller andre tiltak. Likevel ser det ut til at eneste tiltak er omkjøringer. Vil 81-bussen fortsette å kjøre Skiveien (omkjøring) når det er høye brøytekanter og snø, eller er det planlagt tiltak for å unngå kansellering og omkjøring i fremtiden? 
  6. Er det planlagt tiltak for å bedre fremkommeligheten for 81-bussen på kort sikt (vinteren 2024-2025), og på lengre sikt?

 

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden takker for gode spørsmål.

På spørsmål nummer 1, så er det gjennomført en rekke forberedelser for å styrke vinterdriften i hele Ruters område, inklusive i Nordre Follo. Dette har blant annet omfattet tettere samarbeid med operatørene og veieiere, det er utarbeidet beredskapsplaner for krevende værforhold, det har vært kompetanse- og erfaringsdeling på tvers, det er proaktiv overvåking av trafikkbildet i samarbeid med operatørene, dekkbruken er forbedret, og det er gjort forberedelser knyttet til vedlikehold og brøyting. Det blir gjennomført løpende felles samhandlingsmøter med de ovennevnte aktører i forkant av dager hvor det er varslet krevende værforhold, og på dager hvor er vanskelige kjøreforhold. I sammenheng med dette gjennomgår de respektive aktørene status og forberedelser, og det identifiseres utsatte linjer og områder hvor det er behov for ekstra innsats og tiltak. Ruter har hatt god dialog fylkeskommunen om forberedelser og gjennomføring av tiltak på fylkesveiene.

For spørsmål nummer 2 om fylkeskommunen har vært i dialog med Ruter for å forberede seg før vinteren, så har det vært jevnlig kontakt mellom fylkeskommunen og Ruter i forbindelse med oppfølgingen av evalueringsrapporten om utfordringene vinteren 2023-2024. Ruter og andre aktører i kollektivtrafikken har hatt jevnlige møter for å følge opp anbefalingene fra evalueringsrapporten. Også fylkeskommunens avdeling for drift og vedlikehold har nå et tettere samarbeid med Ruter enn tidligere.

Spørsmål 3 omhandler den mulige dialogen med Nordre Follo kommune. Det er Ruter som har det operative ansvaret for kollektivtransport og med det dialogen med kommunene. De hadde i forkant av vinteren befaring og dialog med Nordre Follo kommune, hvor det ble kommunisert at kollektivtrafikkens behov for at vintervedlikeholdet ble styrket på strekninger hvor det har vært tilbakevendende utfordringer, herunder Kolbotn torg, Valhallaveien og Roald Amundsens vei. Både Ruter og bussoperatør har erfart at vintervedlikeholdet ikke har møtt kollektivtrafikkens behov på enkelte kommunale veier i vinter, og har opplevd manglende respons på forsøk på dialog og på invitasjoner til samhandlingsmøter. Dette har gjort det krevende å få gjennomført nødvendige tiltak. Ruter har dialog med kommunen om forbedrende tiltak. Fylkesråden vurderer om det er behov for å ta direkte kontakt med Nordre Follo kommune for å skape enighet rundt de utfordringer som er på den aktuelle bussruten. 
Det er meg bekjent at ordfører i Nordre Follo og Ruter hadde møte forrige uke.

Spørsmål 4 går på om Ruter har bedt fylkeskommunen ta grep for å sikre bedre fremkommelighet for 81 bussen. Fremkommelighetsutfordringer på linje 81 er på kommunal vei. Ruter har dialog med kommunen om forbedrende tiltak.

Spørsmål 5 etterspør tiltak for å unngå omkjøringer og kanseleringer på linje 81 i fremtiden. Ruter informerer om at det er operatørselskapet som vurderer om Valhallaveien er fremkommelig og Ruter overprøver ikke denne vurderingen, da sikkerheten alltid prioriteres. Dersom Valhallaveien ikke er fremkommelig for rutebussen, skal operatøren iht. plan sette inn kjettingbuss som kjører i skyttel mellom Hauketo og Ødegården, mens rutebussen kjører via Skiveien og Sønsterudveien, og betjener samtlige holdeplasser i omkjøringstraseen.

Tidligere denne uken, samt flere dager forrige uke, ble det innført enveiskjøring over Tårnåsen på grunn av at veibanen har vært for smal til at to busser trygt kan passere hverandre. I slike tilfeller iverksettes omkjøring i retning Myrvoll, og bussen betjener alle holdeplassene langs Skiveien og Sønsterudveien.

Spørsmål 6 er om det er planlagt tiltak for å bedre fremmeligheten for 81 bussen på kort og lang sikt. Ruter har dialog med kommunen om forbedrende tiltak., også for inneværende sesong. Fra 16. januar har linje 81 kjørt som normalt, etter at Valhallaveien er blitt ryddet for snø.