- Nummer: 3/25
- Dato innsendt: 15.01.2025
- Dato besvart: 23.01.2025
Fylkesråd for samferdsel er sitert i NRK på at fylkesrådet opphever reguleringen som ligger til grunn for tildeling av eneretter for drosje i kommuner med begrenset kundegrunnlag i Akershus. Avviklingen av reguleringen skjer på kort varsel, med virkning fra 1.februar.
Eneretter reguleres i dag av forskrift vedtatt av et enstemmig fylkesting i Viken: https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2020-10-22-2193
- Skal fylkesrådens uttalelse om å, sitat, avvikle reguleringen, sitat slutt, forstås som at forskriften nå oppheves?
- Saken er ikke behandlet i fylkestinget eller fylkesrådet. Har fylkesråden for samferdsel fattet denne beslutningen selv? Med hvilken hjemmel gjør fylkesråden dette?
- Å oppheve lokale forskrifter skal gjøres på samme måte som innføringen. Hvorfor skal ikke fylkestinget fatte denne beslutningen?
- Det finnes ingen offentlige saksdokumenter knyttet til denne beslutningen i fylkesrådets sakslister per 16. januar. Har saken vært behandles i fylkesrådet?
- Hvordan har fylkesrådet sørget for at berørte parter og relevante næringsaktører gis informasjon og anledning til å uttale seg i denne saken?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.
Beslutningen om å ikke inngå nye enerettskontrakter i enkelte kommuner på Romerike er
forankret i “Raskere frem, tryggere hjem - Handlingsprogram for samferdsel 2025-2028" som ble vedtatt av fylkestinget 12. desember 2024. I beslutningen som er oversendt Ruter varsler Akershus fylkeskommune at dersom tilbakemeldingene fra publikum viser en vesentlig forskjell fra avviklingen, vil det være aktuelt å vurdere saken på nytt.
1. Skal fylkesrådens uttalelser om å, sitat, avvikle reguleringen, sitat slutt, forstås som at forskriften nå oppheves?
Svar:
Nei. Forskriften som ble fastsatt av fylkestinget i Viken 22. oktober 2020, ble forlenget (endret) ved vedtak i Akershus fylkesting 12. desember 2024, og er derfor gjeldende i Akershus. Det som er besluttet avviklet er forlengelse av kontrakten Ruter har inngått om enerett for de aktuelle kommunene på Romerike. Jeg henviser i den sammenheng til forskriftens § 2, som lyder: Områdene nevnt i § 1 er kun å regne som enerettsområder for drosjetransport så lenge det er tildelt en kontrakt om enerett i området.
2. Saken er ikke behandlet i fylkestinget eller fylkesrådet. Har fylkesråden for samferdsel fattet denne beslutningen selv? Med hvilken hjemmel gjør fylkesråden dette?
Svar:
Saken er fattet med hjemmel i § 2.1 c i Reglement for delegering av myndighet fra Akershus fylkesråd. Fylkesrådet delegerer all sin myndighet til ansvarlig fylkesråd innenfor sine ansvarsområder med begrensninger som følger av punktene 3.5.1 og 3.5.2 i «Reglement for delegering av myndighet fra fylkestinget i Akershus og tildeling av innstillingsrett». Delegasjonsvedtak § 2.1 c sier at den enkelte fylkesråd har myndighet til å: «Innenfor sitt rådsområde foreta privatrettslige disposisjoner på vegne av fylkeskommunen innenfor vedtatte budsjettrammer.»
3. Å oppheve lokale forskrifter skal gjøres på samme måte som innføringen. Hvorfor skal ikke fylkestinget fatte denne beslutningen?
Svar:
Det er i denne saken ikke foreslått å oppheve forskriften.
4. Det finnes ingen offentlige saksdokumenter knyttet til denne beslutningen i fylkesrådets sakslister per 16. januar. Har saken vært behandlet i fylkesrådet?
Svar:
Nei.
5. Hvordan har fylkesrådet sørget for at berørte parter og relevante næringsaktører gis informasjon og anledning til å uttale seg i denne saken?
Svar:
I forberedelse av saken er det hentet inn erfaringer med ordningen (pr desember 2024) i disse kommunene fra henholdsvis Ruter AS og Taxi Romerike (som består av en sammenslåing av Øvre Romerike Taxi og Aurskog-Høland og Sørum taxi).