- Nummer: 40/25
- Dato innsendt: 04.06.2025
- Dato besvart: 18.06.2025
Reisende med Nesoddbåten melder om mangelfull informasjon ved forsinkelser og innstillinger. Kan dette løses bedre enn i dag, for eksempel gjennom informasjonstavler, høyttalermeldinger eller i Ruter-appen?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Informasjon om større forsinkelser og innstillinger på Nesoddbåten gjøres tilgjengelig for passasjerene som avviksmeldinger på stasjonære skjermer på kaianleggene og i Ruter-appen. Ruter har dobbeltsjekket systemene, og kan bekrefte at sanntidsinformasjon er tilgjengelig både på Nesodden og på Aker Brygge.
Samtidig er det slik at mindre forsinkelser kan inntreffe, som ved øvrig kollektivtransport. Dette vil da ikke alltid dukke opp på skjermene. Imidlertid skal reisende ved større forsinkelser og innstillinger finne oppdatert reiseinformasjon på skjermer og i Ruter-appen. Ruter jobber kontinuerlig for å gi best mulig informasjon til reisende, og ber de reisende om tilbakemelding dersom så ikke er tilfelle. Dette kan da formidles direkte til Ruter.