- Nummer: 5/25
- Dato innsendt: 20.01.2025
- Dato besvart: 30.01.2025
Hvamsvegen er skolevei for elever ved Årnes barneskole, Runni Ungdomsskole og Nes Vidergående skole, dette er en smal fylkesvei med mye trafikk. Midt på selve sletten er det tettbebyggelse og elevene har en enkel busstopp hvor skolebarn venter på buss. Vinterstid er det krevende for av og påstigning, med høye brøytekanter, i sær sørgående stoppested. Men også nordgående er vanskelig om morgenen da det er flere som benytter bussen på samme tidspunkt og må stå utrykt i vegkanten.
Det er 60 km/t på strekningen, men dette er et sted hvor hastigheten er betydelig høyere. Det er derfor veldig uheldig med absolutt ingen skjerming av for de som venter på buss.
Idag er det bygget gang- og sykkelvei på strekningen fra Årnes bru til avkjørselen til Hvamsvegen FV177. For å oppmuntre barn og unge til å benytte sykkel eller gange til skole burde man på sikt få til fortsettelsen av gang- og sykkelsti til enden av denne sletten, altså helt frem til dette boligområde. Det er et større prosjekt, som bør tas med i fremtidige planer.
Det er viktig for oss at elever kommer trygt til skolen og derfor er stedet å vente på buss viktig at er et trygt sted. Denne holdeplassen med flere elever som reiser til samme tid gir ikke en trygghet. Vårt spørsmål til samferdsselsråd; er det mulig å sette opp leskur eller annen sikkerhetstiltak ved stoppestedet.
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.
Holdeplassen fylkesvaraordfører Gustavsen viser til i spørsmålet har holdeplassnavn Rotnessletta holdeplass. Den har 2-3 påstigninger pr dag. Det gir ikke grunnlag for å bygge lehus som vil kreve opparbeidelse av plattform og areal for lehus. Det kan og innebære behov for regulering. Vi har mange holdeplasser lik Rotnessletta holdeplass i Akershus fylke.
Akershus fylkeskommune etterstreber gode brøyterutiner for å oppnå best mulig trafikksikkerhet langs vei og holdeplass.
Når det gjelder forslag om å bygge gang- og sykkelsti tas dette med som innspill til fylkeskommunens løpende planleggingsarbeid, og kan eventuelt vurderes ved rullering av handlingsprogram for samferdsel.